Megérkezett a gyerekek által várva várt nyári szünet, ami nem csupán a szülők, de az autóvezetők részéről is nagyobb figyelmet igényel, hiszen a gyerekek hirtelen megnövekedett szabadideje számos veszélyt rejthet magában az utakon is.

 

A nyári szünet alatt gyakori jelenség, hogy a szülők mindenhova kénytelenek magukkal vinni a gyermeket, ami a nyaralásokra, balatoni hétvégékre való utazással együtt megnöveli az autóban közösen eltöltött időt. Ez önmagában még nem jelentene problémát, a Monash Egyetem 2013. októberi tanulmánya azonban megállapította, hogy egy 16 perces út során átlagosan 3 perc 22 másodpercre veszi le a szemét az útról a szülő. Ennek leggyakoribb oka, hogy hátrafordul a gyerekhez, vagy a tükörben tartja szemmel (76%), beszél hozzá (16%), rendezgeti (7%) vagy játszik vele (1%). A gyerek a mobiltelefonnál 12-szer nagyobb figyelemelterelést jelent, ami jelentősen megnöveli a közúti balesetek bekövetkezésének kockázatát.

A nagyobbacska gyerekek pedig csapatokban rajzanak az utcára játszani, labdázni. A gyermekekből különösen hiányzik az a képesség és tudás, ami az utakon uralkodó káosz kezeléséhez szükséges. Kevésbé figyelmesek, mint a felnőttek, viszont energikusak és lendületesek, ebből adódóan hirtelen kirohanhatnak az útra, például egy labdát kergetve. Nagy szerepe van annak is, hogy a gyermekek nem elég magasak ahhoz, hogy átlássák a környező forgalmi helyzetet – az úton közlekedők pedig épp alacsony voltuk miatt egyszerűen nem látják meg őket. Karambol esetén pedig mindig azok a vesztesek, akik nem gépjárművel közlekednek, következésképpen a legtöbb közúti balesetben elhalálozott fiatal a veszélyeztetett úthasználók közül kerül ki: a gyalogosok, a kerékpárral és a motorkerékpárral közlekedők köréből.

A 12 éven felüli gyerekek körében a kerékpározás, azon belül is a bukósisak nélküli kerékpározás jelent nagy veszélyt. Az Allianz Technológiai Központja (AZT) által végzett kutatás megmutatta, hogy míg a kisgyerekek csupán három százaléka kerékpározik sisak nélkül, a tizenévesek körében egyre inkább népszerűtlenné válik annak használata, és a 14 és 17 év közöttiek közel 70 százaléka száguldozik nélküle. Ez az arány meglehetősen ijesztő, különösen annak tudatában, hogy az autóval ütköző biciklisek legnagyobb arányban fejsérülést szenvednek. A kerékpáros és motorkerékpáros balesetek okozta fejsérülések és halálesetek megakadályozásának leghatékonyabb módja a bukósisak viselése. Az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Ügynökségének adatai szerint motorkerékpáros baleset során a bukósisak 30 százalékkal csökkenti a halálos kimenetel, 40 százalékkal a végzetes fejsérülés kockázatát. Az AZT kutatásából az is kiderült, hogy a súlyos sérüléssel, halállal végződő kerékpárbalesetek csaknem 50 százalékát autóval való ütközés okozza, ami az esetek többségében úgy következik be, hogy a két fél keresztezi egymás útját. Különösen jellemző ez a gyerekekre, az ő esetükben az esetek több mint 80 százaléka adódik ilyen közlekedési helyzetből.

„Autóvezetőként tehát nagyon fontos, hogy ebben az időszakban különösen nagy körültekintéssel vezessünk, és óvjuk az utcákon közlekedő, játszadozó, gyakran figyelmetlen gyermekek életét, hogy a nyári szünet valóban felhőtlen szabadságban teljen számukra. Szülőként pedig fontos felelősségünk, hogy megtanítsuk őket a biztonságos közlekedés alapvető szabályaira és gondoskodjunk arról, hogy a megfelelő védelemmel ellátva induljanak kerékpározni” – mondta Varga Béla, az Allianz Hungária Zrt. kárszakmai és kárfelvétel irányítás igazgatója.