Minden huszadik GFB-hez köthető személyi sérüléses káresemény követelt halálos áldozatot

Allianz Hungária Zrt.
Az Allianz Hungária statisztikái szerint 2014-ben minden huszadik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz köthető személyi sérüléses káresemény követelt halálos áldozatot, világszerte pedig évente több mint 1,2 millió ember veszti életét közlekedési balesetben. Éppen ezért – különösen november harmadik vasárnapja, a közlekedési balesetek áldozatainak emléknapja közeledtével – rendkívül fontos, hogy foglalkozzunk a közlekedésbiztonsággal, és a közlekedési balesetek megelőzésének módjaival.

 

Évente több mint 1,2 millió ember veszti életét, és több millióan sérülnek meg közlekedési balesetben, derül ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2015-ös Globális közúti közlekedésbiztonsági helyzetjelentéséből. A közlekedési baleset a leggyakoribb halálokok rangsorában szerepel. A tendenciák alapján arra lehet következtetni, hogy 2030-ra akár a hetedik halálokká léphet elő a rangsorban.

Magyarországon százezer főre 7,7 halálos kimenetelű közlekedési baleset jut, ami Közép-Kelet Európában átlagosnak számít – Ausztriában (5,4), Csehországban (6,1), és Szlovéniában (6,4).  A közlekedési halálozási arány világszerte azonban jóval magasabb (18), Európában pedig közepes értéket mutat (9,3). A KSH adatai szerint 2014-ben Magyarországon összesen közel tizenhatezer személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, ezek során több mint hatszáz személy vesztette életét. A járművezetők az összes közúti balesetből 92 százalékban voltak okolhatóak, a gyalogosok, az utasok, vagy a jármű műszaki hibája, pályahiba és egyéb okok elenyészőek.

 

Társaságunk kárstatisztikái szintén megdöbbentő adatokat szemléltetnek. Az Allianz Hungáriánál 2014-ben rögzített kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz köthető személyi sérüléses károk 5,2 százaléka volt halálos, azaz minden huszadik személyi sérüléses káresemény követelt halálos áldozatot. Ezeknél az eseteknél a megelőzésben egyrészt a felelősségbiztosítás mellé köthető kiegészítő balesetbiztosítás is segítséget jelenthet. Ugyanis egy bekövetkező tragédia esetén szerettei anyagi biztonságban lehetnek például az Allianz kiegészítő balesetbiztosításnak köszönhetően. Ha a biztosítás időtartama alatt a biztosítottat közlekedési baleset éri, és a baleset során vagy abból eredően, annak bekövetkeztétől számított egy éven belül életét veszti, akkor a kedvezményezett részére a szerződési feltételekben szereplő biztosítási összeget kifizetjük.

A tájékozódás mellett csupán némi odafigyeléssel, és néhány tanácsot megfogadva is tehetünk azért, hogy megelőzzük az esteleges közlekedési baleseteket és kellő óvatossággal vezessünk a forgalomban.

1. Kerüljük a mobiltelefon használatot

Vezetés közben a mobiltelefon-használat többszörösére növeli a balesetveszélyt. Az Allianz Figyelemelterelődés a közlekedésben című korábbi tanulmánya szerint a 17–24 közötti autóvezetők esetében a balesetek legfőbb kiváltó oka a mobiltelefon nyomkodása, ami a figyelemelterelés mindhárom – vizuális, kézi és kognitív – típusát ötvözi.

2. Ne együnk, igyunk, és dohányozzunk a volánnál

Nem csak a rágás és a nyelés tereli el a vezető figyelmét, mindez az étel és ital utáni keresgéléssel kezdődik. Kézbe kell venni, kicsomagolni vagy kinyitni, szájba venni, és utána magunkat és a járművet is letakarítani. A vezetés cigarettázás közben is labilissá válik, ráadásul véletlenül el is ejthetjük az égő cigarettát.

3. Kezeljük megfelelően az információs és szórakoztató rendszereket

Sosem volt ilyen széles az információs és szórakoztató elektronika termékeinek skálája: lejátszók, fedélzeti számítógépek, navigációs rendszerek. Sajnos a figyelmünket is jobban elterelik. A kedvenc zenéink hangos hallgatása megakadályozhatja, hogy meghalljuk a közlekedési zajokat. Az adatok betáplálásához a GPS-berendezésbe az egyik kezünket le kell vennünk a kormányról, a szemünket pedig az útról – és így a baleset bekövetkezésének esélye növekszik.

4. Gondoskodjunk arról, hogy ne tereljék el figyelmünket külső és belső zavaró tényezők

Biztonsági problémát jelenthet a túl sok közlekedési tábla és az ismeretlen környéken való eligazodás is. A mentális figyelmet pedig elvonhatja például a munkahelyi stressz is, ha tehetjük, ne üljünk idegesen a volán mögé.

5. Ne út közben készüljünk fel az induláshoz és a napra

Sok műveletet az utazás előtt is el lehetne intézni, mégis útközben tesszük. A baleseti kockázatot jelentősen csökkentené, ha az autó elindítása előtt kapcsolnánk be az ablaktörlőt, állítanánk be a légkondicionálót, az ülést és a biztonsági övet. Illetve, csak azért mert a napellenzőben van egy kis kozmetikai tükör, még nem kellene a teljes fürdőszobai készülődést az autóban elvégeznünk – az átöltözést, cipőfelvételt, nyakkendőkötést, ékszerfelvételt, fodrászkodást. Mindez megspórolhat ugyan pár percet, azonban nem kifogás arra, hogy saját magunkat és másokat veszélybe sodorjunk.

 

Minden huszadik GFB-hez köthető személyi sérüléses káreseménykövetelthalálos áldozatot