Már egy kavicsfelverődés is befolyásolhatja autónk utasvédelmi képességeit, ugyanis a sérült szélvédő már nem olyan stabil, mint a hibátlan. Könnyebben megrepedhet, s csökkenti a gépjármű karosszéria merevségét is. A sérült üveg akár életveszélyes is lehet.

Az elmúlt 20 évben a szélvédők szerepe jelentősen megváltozott, azon felül, hogy a menetszéltől és a csapadéktól megvédi a jármű utasait, ma már aktív és passzív biztonsági szempontból is sokkal nagyobb jelentőséggel bír. Mivel az elmúlt 20 évben az autók üvegfelülete 20 százalékkal növekedett, a karosszéria merevségének átlagosan 30 százalékát az első szélvédő biztosítja. Éppen ezért boruláskor nagyrészt a szélvédő tarthatja meg a jármű behorpadó tetejét, ezzel végzetes sérüléstől óvva meg az utasokat. Baleset esetén a kinyíló légzsák csak az üvegnek nekifeszülve tudja ellátni a feladatát, azaz megakadályozni, hogy az utas nekicsapódjon a műszerfalnak vagy az előtte lévő ülésnek, és komoly sérüléseket szenvedjen, esetleg kirepüljön a gépkocsiból. A szélvédő azonban csak akkor töltheti be a fentiekben említett, fontos biztonsági funkcióit, ha tökéletes állapotban van. A sérült, törött, karcos szélvédő nem csak esztétikai probléma.

„Az Allianz világszerte 50 millió, Európában 25 millió autót biztosít és Magyarországon is piacvezető a gépjármű-biztosítások területén. Éppen ezért elkötelezett a közlekedésbiztonság fejlesztésében és szívesen áll olyan kezdeményezések mellé, melyek révén a balesetek száma és súlyossága csökkenthető. Mivel a szélvédőn keletkezett kisebb sérülések is belesetveszélyesek lehetnek, az időben történő javításra való figyelemfelhívás közlekedésbiztonsági és üzleti szempontból egyaránt érdekünk” – magyarázza dr. Varga Béla Gábor, az Allianz kárszakmai és kárfelvétel irányítás igazgatója. 

Az Allianz Hungária átlagosan évente 12 ezer üvegtöréssel kapcsolatos bejelentést regisztrál casco biztosítások kapcsán, egy autó szélvédőkára akár 300 ezer forintos költséggel is járhat. Az Allianz és a GFK 2013 végén végzett közös kutatása szerint azok közül, akik fontosnak tartják a casco biztosítást, 22 százalék az üvegtörés miatti félelem miatt vélekedik így. Ráadásul a válaszok alapján a casco biztosítással rendelkező autókat ért károk 11 százaléka szélvédőkár volt.

A kutatás azt is megmutatta, hogy a kátyúkár-biztosítás mellett az önrészmentes szélvédőkár-biztosítást övezi a legnagyobb érdeklődés casco biztosításokhoz kapcsolódóan, a válaszadók több mint 70 százaléka szívesen venné igénybe ezt a kiegészítő szolgáltatást. Éppen ezért sokak számára nyújthat megoldást az Allianz Hungária Zrt. és a Carglass Hungary Kft. együttműködése, amelynek keretében az Allianz CASCO biztosítással rendelkezők számára a biztosítása terhére, önrész levonása nélkül van lehetősége szélvédője megjavíttatására vagy kicseréltetésére. Az együttműködés tapasztalatai alapján mára 30 százalék felé emelkedett a kőfelverődések javítási aránya.

„A szélvédőt ért kisebb sérüléseket, kőfelverődéseket is érdemes megjavíttatni, hiszen ezzel megelőzhető, hogy később teljes cserére kerüljön sor. Ez mindenki számára előnyös megoldás, amely kevesebb munkával, alacsonyabb költséggel jár, ráadásul a jóval kevesebb üveghulladék miatt a környezetet is jobban kíméli” – hívja fel a figyelmet dr. Varga Béla Gábor.

 

Életmentő szélvédő