Az elmúlt évtizedben több mint egyharmaddal csökkent a nagyhajókat érintő káresemények száma —
derül ki az Allianz Global Corporate & Specialty (AGSC) 2018. évi biztonsági és hajózási jelentéséből. A Sanchi olajszállító tartályhajó ütközése és a NotPetya vírus kikötői logisztikára gyakorolt hatása azonban arra figyelmeztetnek, hogy a hajózási ágazatot több hagyományos és újonnan megjelenő kockázat is próbára teszi.
2017-ben összesen 94 hajózási káreseményről számoltak be világszerte, éves viszonylatban ez 4 százalékos visszaesést jelent (98). A tájfunok Ázsiában és a hurrikánok az Egyesült Államokban több mint 20 hajó vesztét okozták a jelentés szerint, amely a bruttó 100 tonnatartalom feletti bejelentett hajózási káreseményeket veszi górcső alá.
„Az elmúlt évben folytatódott a tendencia és csökkent a káresemények gyakorisága és súlyossága. A hajók jobb kialakításának, a kockázatkezelési politikának, valamint a biztonsági szabályozásoknak köszönhetően a biztosítási kárigények aránylag kedvezően alakultak – állítja Baptiste Ossena, az AGSC hajókért és hajózásért felelős globális termékvezetője. – Egyre elterjedtebb az új technológiák fedélzeti alkalmazása, így arra számítunk, hogy a jövőben változni fognak a tengeri káresemények körülményei. A hagyományos káresemények, például az ütközés és a megfeneklés mellett növekedni fog az inkább technikai jellegű, azaz kiberbiztonsági események vagy technológiai hibák miatti kárigények száma.”
A hajózási ágazat számos új kockázattal szembesül: az egyre nagyobb méretű, akár az Empire State Building magasságánál hosszabb hajók például tűzbiztonsági és roncshasznosítási problémákat vetnek fel. A változó éghajlat pedig új útvonalkockázatokat teremt, a Jeges-tengeren, valamint az észak-atlanti vizeken a gyorsan változó körülmények jelentenek veszélyt. A kibocsátások csökkentése miatt a környezetvédelmi ellenőrzés is egyre nagyobb teret nyer, ez azonban új technikai kockázatokkal és egyben gépsérülési eseményekkel fenyegeti az ágazatot.
A hajózási szállítmányozók továbbra is az egyre elterjedtebbé váló fedélzeti automatizálás előnyeit és kockázatait mérlegelik. A kiberkockázatok veszélyeit jól mutatja, hogy a NotPetya vírus általi kibertámadás késéseket okozott a rakományok leszállításában és mintegy 80 kikötőben eredményezett torlódásokat.
Veszélyes vizek, péntek 13-a és a legpechesebb hajó
A dél-kínai, indokínai, indonéziai és Fülöp-szigeteki tengeri régiókban fordult elő a hajózási káresemények közel egy harmada (30) 2017-ben. Ez éves szinten 25 százalékos növekedést jelent, amelynek oka a vietnami vizeken történő eseményekben keresendő. Az új Bermuda-háromszöggént is emlegetett térség a káresemények fő globális gócpontjává vált az elmúlt évtizedben, ahol az időjárás, a nagy tengeri forgalom és a helyi útvonalak nem megfelelő biztonsági előírásai vezettek legtöbbször bajhoz. 2017 novemberében egyedül a Damrey tájfun hat káreseményéért volt felelős.
Ázsia után a Földközi-tenger keleti, illetve a Fekete-tenger térsége a második legnagyobb gócpont (17), amelyet a Brit-szigetek követ (8). Az AGCS elemzése szerint éves szinten 29 százalékos növekedés volt megfigyelhető az Északi-sarkkörről jelentett hajózási káresemények számában (71).
A tengereken odaveszett hajóknak több mint felét (53) teherszállító hajók tették ki 2017-ben. A jelentés szerint a halász- és utasszállító hajókat érintő káresemények éves összehasonlításban csökkentek. Bruttó tonnatartalom alapján a 10 legnagyobb bejelentett káreseményben öt ömlesztettáru-szállító hajó volt érintett. Továbbra is az elsüllyedés a leggyakoribb oka a globális káreseményeknek: 2017-ben 61 hajó süllyedt el. A második leggyakoribb ok a megfeneklés (13), ezt követi a gépek meghibásodása, illetve tönkremenetele (8).
Az elemzésből az is kiderül, hogy a péntek a legveszélyesebb nap a tengeren: az elmúlt évtizedben az összesen 1129-ből 175 káresemény ezen a napon következett be. Péntek 13-a pedig valóban nem számít szerencsésnek: 2012-ben három hajó veszett oda ezen a napon, köztük az eddigi legnagyobb hajóbiztosítási káreseményt jelentő Costa Concordia. A tavalyi év legpechesebb hajója a kelet-mediterrán és a fekete-tengeri térségben közlekedő utasszállító komp volt, amely 12 hónap alatt hétszer szenvedett balesetet.