Hogyan tovább, autózás?

Új kockázatok, új biztosítások a jövőben – négy keréken  

 

Allianz Hungária Zrt. | 2 perc olvasási idő
A 21. században a mobilitás kulcsfontosságú, a közlekedés, az utazás, és a logisztika meghatározza mindennapjainkat. Az elmúlt hónapok során azonban radikálisan megváltozott, hogyan jutunk el A-ból B-be – akár a legrövidebb távolságok esetében is. Máig szigorú szabályokkal élünk együtt, legyen szó külföldi vagy hazai útról, tömeg- vagy épp autós közlekedésről. A közlekedés hétköznapjaink megkerülhetetlen része, ugyanakkor a koronavírus által egyik leginkább érintett ágazat. Korábban már olvashattunk arról, miként váltunk tudatosabb utazókká a világjárvány hatására, most lássuk, miként változik a jövőben az autózás, különös tekintettel a biztosítási trendekre és szokásokra!

Általános tendenciák

A világjárvány a lakossági gépjármű-biztosítások területére is hatással volt, hiszen az egész autóipar megsínylette a korlátozásokat. Jelentősen átalakult a gazdasági környezet, de a gyártási kapacitások átmeneti csökkenése, kimaradása az ellátási láncra is hatással volt.

A változások a vásárlóerőt és a gépjármű-tulajdonosok szokásait is befolyásolták. „A legtöbben ilyen helyzetben próbáljuk racionalizálni a kiadásainkat, alkalmazkodunk az új környezethez. Szerencsére nem olyan mértékben, mint a nemzetközi turizmus esetében, de ez a racionalizálás a gépjármű biztosítások terén is megfigyelhető volt. A legfrissebb adatok alapján 15-25 százalék között alakulhat majd a visszaesés az újautó-értékesítés terén, ám ez a vírushelyzet további alakulásától és a gazdaság szereplőire gyakorolt hatásától függően még változhat - ideális esetben akár kedvező irányba is. Az első hullámot szerencsére aránylag kismértékű csökkenéssel vészeltük át, amelyhez számos optimálisan kivitelezett intézkedés járulhatott hozzá.” – véli Antalffy Dániel, az Allianz termékmenedzsere.

A közlekedés forradalma – az önvezető autók új kockázatai

Bár a jelenlegi járvány a gépjármű iparra is hatással van, a folyamatban lévő fejlesztések megszakadása szerencsére nem valószínű. Az elmúlt években sokat halhattunk az önvezető autókról, a hálózatba kapcsolt járművekről és az ehhez is kapcsolódó okosváros projektekről. Lehetséges, hogy kisebb csúszást okoz majd ugyan a vírushelyzet, de a jövőben ezeknek köszönhetően valószínűleg teljesen átalakul majd a városok közlekedése.

Az önvezető autók megjelenése sok lehetőséget hordoz magában, manapság természetesnek vett városi közlekedési problémák oldódhatnak meg. Érdekes kérdéseket is felvet a megjelenésük, többek között visszatérő vitapont az irányítás átadásának vezető oldali elfogadottsága, és az is, hogy ilyenkor ki lesz a felelős egy kárért, hogyan működik majd a GFB.

 

Mindemellett műszaki szempontból is izgalmas a szektor fejlődése: már önmagában a tény is lenyűgöző, hogy milyen számosságú tereptárgyat és helyzetet elemez folyamatosan egyidejűleg egy ilyen autó. Ezt a komplexitást még tovább fokozzák az egyes országokra jellemző különböző helyi szokások és KRESZ szabályok, jelzések. Egészen más burkolatfestésekkel találkozunk itthon, mint Amerikában vagy akár Kínában, de már a szomszédságunkban is előfordulnak a miénktől eltérő jelzések, elsőbbségi szabályok vagy közlekedési táblák. 

A biztosítói vonatkozásra visszatérve, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra ra továbbra is nagy szükség lesz, hiszen ennek alapelve a „károsult kármentesítése” – és ez az alapelv nem valószínű, hogy a jövőben változna. Ugyanakkor gyakoribbá válhatnak a gyártó és a biztosító közti interakciók, független IT szakértői egyeztetések egy új szoftver kiadása vagy frissítése kapcsán, de akár egy adott káreseménnyel kapcsolatban is. Ehhez a biztosítóknak szükségük lehet egy új programozói-szakértői kompetencia kiépítésére, hogy felismerjék, és elemezhessék a robotpilóta-programok lépéseit, esetleges hibáit és akár proaktívan részt vállalhassanak a jövőbeli problémák elkerülésében.

„Arra vonatkozóan, hogy az önvezető autózás milyen hatással lesz a díjszabásra, most még csak feltételezésekkel élhetünk. Valószínűleg életre fog hívni merőben új kockázati besorolásokat, például, hogy az önvezető funkciót egy adott kockázati szegmensbe tartozó szerződők milyen gyakran veszik igénybe, az adott gépjármű milyen önvezető rendszerrel rendelkezik, milyen gyakran avatkozik be hatékonyan akár nem-önvezetés közben is.

Ezek egyelőre találgatások, hiszen nincs erre vonatkozóan még elegendő, releváns tapasztalatunk, az önvezető autók esetében a jogszabályi környezet is változhat még.

A gépjármű-biztosítások esetében mindig meghatározó tényező volt az iparág folyamatos fejlődése, a jogszabályi környezet változása is - és ez a jövőben sem lesz másként. Rendkívül izgalmas jövő áll előttünk, az elektromos autók terjedésével, az önvezető funkciók megjelenésével egy nagyon várt, egészséges, zöld jövőkép felé tartunk, ahol a közlekedés élvezeti értéke is növekedhet – és amit felelős biztosítóként felkészülve várunk majd.” – állítja Antalffy Dániel.