A jövő mobilitása - a mobilitás jövője

Allianz Hungária Zrt. | 3 perc olvasási idő
Nem túlzás azt állítani, hogy a világjárvány a közlekedéshez való hozzáállásunkat is felforgatta, sokan terveztük újra a nyári utazásainkat, sőt mi több, azt is újra kellett gondolnunk, hogyan és mivel közlekedünk a mindennapokban. Korábbi blogposztunkban azt jártuk körül, hogy várhatóan miként változnak a jövőben az autózással kapcsolatos biztosítási trendek és szokások, hogyan alakulnak a biztosítási kockázatok. Érdemes azonban elgondolkodni azon is, vajon miképpen módosul a közlekedés egésze a közelebbi és távolabbi jövőben. Az Allianz Partners megbízásából készült "Reopening the World - Life after COVID-19" című riport részletesen foglalkozik azzal, hogy milyen trendek formálják a közlekedést, és milyen világ vár ránk 2021-ben. Hazai szakemberként pedig Várkonyi Gábor autópiaci szakértőt kértük fel, hogy segítsen az eligazodásban.

A járvány sokunkat elgondolkoztatott a közlekedésről. Láttuk az elnéptelenedett utcákat, a szinte üresen közlekedő buszokat és villamosokat, ugyanakkor éreztük a tisztuló levegőt, láttuk a javuló légszennyezettségi értékeket. Ám számos olyan trend volt megfigyelhető már a koronavírus előtt a tömegközlekedés és az autózás terén, amelyek széleskörű elterjedésére ezután biztos számíthatunk. Ilyen például az érintésmentes közlekedés vagy az online ügyintézés. Ezek mellett azonban az egyik legfontosabb tendencia – ahogy temérdek egyéb szektorban is – a digitalizáció és elektrifikáció előretörése lesz.

Feltörekvő mikromobilitás

A járvány hatására megváltoztak a szokásaink és kiderült, hogy számos esetben tudunk otthonról is dolgozni, házhoz szállítással megoldhatjuk a bevásárlást és intézhetjük az egyéb napi ügyeinket – kérdésessé válik, vajon tényleg indokolt-e egy saját autó fenntartása. A fent idézett riport szerint ezen okból a jövőben például egyre népszerűbbé válnak a különböző, rövid távú autóbérlési konstrukciók.

Az elmúlt időszakban komoly fejlesztések történtek az új bicikliutak építése terén azokban a városokban, ahol korlátozták a városi közlekedést. Ennek köszönhetően nagyon sokan ültek biciklire a napi ügyek intézése érdekében. Mindez várhatóan pozitívan hat a legkülönbözőbb „mikromobilitási” módok elterjedésére (bicikli, elektromos kerékpár, e-skateboardok, elektromos és hagyományos rollerek), amelynek pozitív hozadéka lesz az is, hogy tudatosabbá válunk, új szokásokat alakítunk ki, amelyek egy tisztább, fenntarthatóbb, zöldebb irányba terelnek majd minket és persze környezetünket is. 

Tudatosság – mindenek előtt

A tudatos tervezés a közlekedés kapcsán egyébként is komoly szerepet kap majd, nem csupán a forgalomszervezők, de a felhasználók oldalán is. Alapos tervezés előz majd meg minden utazást (ahogy arról korábbi cikkünkben már írtunk is), emellett fokozott figyelmet szentelünk majd a higiéniának és a szeparációnak. A tudatosság várhatóan minden döntésünket meghatározza a jövőben – egyre kevésbé lesz az fontos, hogy számunkra mi a kényelmes, inkább arra fókuszálunk majd, hogy a környezetnek mi tesz jót. Előre tervezzük majd az utakat és az e-autók töltését, ha mi vezetünk, szívesen veszünk majd igénybe alternatív közlekedési eszközöket, elektromos autó- vagy épp kerékpármegosztó szolgáltatást és nem feltétlenül ülünk majd kocsiba minden alkalommal, ha útnak indulunk.

Átalakuló városok - új szabályozók, biztonság, adatalapúság

A közlekedés változásának hatására a városok képe is jelentősen átalakul, okos utak és oszlopok jelzik majd a forgalomváltozást, mérik a levegő minőségét, és akár elektromos kerékpárunkat is könnyedén tölthetjük velük. A hatóságoknak pedig biztosítaniuk kell mindehhez a megfelelő infrastruktúrát és szabályozói környezetet annak érdekében, hogy a közlekedésben résztvevők rendelkezzenek a megfelelő biztosítással, ügyeljenek a sebességkorlátokra, viseljék a szükséges védőfelszerelést. Mivel minden közlekedési eszköz hálózati vezérlés alatt fog állni, ezért megszűnnek a dugók, és a közlekedési balesetek száma is radikálisan csökken majd. Az autóipar egyre inkább szoftveralapú lesz, nagy szerepet kap az adatgyűjtés és -elemzés, ami fontos információkat biztosít az önvezető járművek gyártói és üzemeltetői számára.

Az Allianz Hungária által felkért autópiaci szakértő, Várkonyi Gábor is ezekre a változásokra mutat rá. „A jövőben sem lesz kisebb az igény az individuális mobilitásra. Korszakalkotó technológiák állnak fejlesztés alatt, melyek mindennapokat formáló hatásait 10-15 éven belül mindannyian érezni és tapasztalni fogjuk. A tömegtermelés az elérhető villanyautót és ezáltal az élhetőbb városokat fogja elhozni, az önvezetés pedig a várostervezést is meg fogja reformálni. Ezek a technológiák fokozatosan terjednek majd. A szűken vett belvárosok a jövőben zárt területté válnak a hagyományos autók számára, ezekben a zónákban önvezető és alternatív hajtással ellátott, egymással kommunikáló közlekedési eszközök segítik majd az utazókat, parkolóhely igény nélkül. Ezek a technológiák lényegében kizárhatják a baleseteket ezekben a zónákban, hiszen ezen fejlesztések lényege, hogy az 5G segítségével folyamatos kapcsolatban legyenek egymással a járművek, az egymástól szerzett információkat, egymás helyzetét is figyelembe véve elemezzék valós időben a szituációkat, és döntsenek a pillanat tört része alatt” – mondja a szakember.

Várkonyi Gábor egyetért azzal is, hogy az autózás és a közösségi közlekedés mellett az autómegosztás, a kerékpározás, a rollerek és akár a drónok is szerepet kapnak majd a nagyvárosok közlekedési gondjainak megoldásában. Az okosvárosok, az integrált közlekedési megoldások, a dinamikusan működő forgalomirányítás, a kiépülő tömegközlekedés, főként kötött pályás közlekedéssel és hozzá tartozó parkolókkal, a visszaszoruló tulajdonlás éppen olyan izgalmas jelenség lesz a megapoliszok kapcsán, mint az, hogy a 100 éve szinte változatlanul működő autóipar hogyan találja fel újra magát. „Gyors és mélyreható változások előtt áll az autóipar, utoljára ennyi minden egyszerre egy évszázada történt a közlekedésben. A mobilitás legfontosabb kérdései várhatóan tehát a városi környezetben fognak kicsúcsosodni” – teszi hozzá a szakértő.