Tudatosság – mindenek előtt
A tudatos tervezés a közlekedés kapcsán egyébként is komoly szerepet kap majd, nem csupán a forgalomszervezők, de a felhasználók oldalán is. Alapos tervezés előz majd meg minden utazást (ahogy arról korábbi cikkünkben már írtunk is), emellett fokozott figyelmet szentelünk majd a higiéniának és a szeparációnak. A tudatosság várhatóan minden döntésünket meghatározza a jövőben – egyre kevésbé lesz az fontos, hogy számunkra mi a kényelmes, inkább arra fókuszálunk majd, hogy a környezetnek mi tesz jót. Előre tervezzük majd az utakat és az e-autók töltését, ha mi vezetünk, szívesen veszünk majd igénybe alternatív közlekedési eszközöket, elektromos autó- vagy épp kerékpármegosztó szolgáltatást és nem feltétlenül ülünk majd kocsiba minden alkalommal, ha útnak indulunk.
Átalakuló városok - új szabályozók, biztonság, adatalapúság
A közlekedés változásának hatására a városok képe is jelentősen átalakul, okos utak és oszlopok jelzik majd a forgalomváltozást, mérik a levegő minőségét, és akár elektromos kerékpárunkat is könnyedén tölthetjük velük. A hatóságoknak pedig biztosítaniuk kell mindehhez a megfelelő infrastruktúrát és szabályozói környezetet annak érdekében, hogy a közlekedésben résztvevők rendelkezzenek a megfelelő biztosítással, ügyeljenek a sebességkorlátokra, viseljék a szükséges védőfelszerelést. Mivel minden közlekedési eszköz hálózati vezérlés alatt fog állni, ezért megszűnnek a dugók, és a közlekedési balesetek száma is radikálisan csökken majd. Az autóipar egyre inkább szoftveralapú lesz, nagy szerepet kap az adatgyűjtés és -elemzés, ami fontos információkat biztosít az önvezető járművek gyártói és üzemeltetői számára.
Az Allianz Hungária által felkért autópiaci szakértő, Várkonyi Gábor is ezekre a változásokra mutat rá. „A jövőben sem lesz kisebb az igény az individuális mobilitásra. Korszakalkotó technológiák állnak fejlesztés alatt, melyek mindennapokat formáló hatásait 10-15 éven belül mindannyian érezni és tapasztalni fogjuk. A tömegtermelés az elérhető villanyautót és ezáltal az élhetőbb városokat fogja elhozni, az önvezetés pedig a várostervezést is meg fogja reformálni. Ezek a technológiák fokozatosan terjednek majd. A szűken vett belvárosok a jövőben zárt területté válnak a hagyományos autók számára, ezekben a zónákban önvezető és alternatív hajtással ellátott, egymással kommunikáló közlekedési eszközök segítik majd az utazókat, parkolóhely igény nélkül. Ezek a technológiák lényegében kizárhatják a baleseteket ezekben a zónákban, hiszen ezen fejlesztések lényege, hogy az 5G segítségével folyamatos kapcsolatban legyenek egymással a járművek, az egymástól szerzett információkat, egymás helyzetét is figyelembe véve elemezzék valós időben a szituációkat, és döntsenek a pillanat tört része alatt” – mondja a szakember.
Várkonyi Gábor egyetért azzal is, hogy az autózás és a közösségi közlekedés mellett az autómegosztás, a kerékpározás, a rollerek és akár a drónok is szerepet kapnak majd a nagyvárosok közlekedési gondjainak megoldásában. Az okosvárosok, az integrált közlekedési megoldások, a dinamikusan működő forgalomirányítás, a kiépülő tömegközlekedés, főként kötött pályás közlekedéssel és hozzá tartozó parkolókkal, a visszaszoruló tulajdonlás éppen olyan izgalmas jelenség lesz a megapoliszok kapcsán, mint az, hogy a 100 éve szinte változatlanul működő autóipar hogyan találja fel újra magát. „Gyors és mélyreható változások előtt áll az autóipar, utoljára ennyi minden egyszerre egy évszázada történt a közlekedésben. A mobilitás legfontosabb kérdései várhatóan tehát a városi környezetben fognak kicsúcsosodni” – teszi hozzá a szakértő.