Stresszkezelés - vajon jól csinálom?

Allianz Hungária Zrt. | 3 perc olvasási idő
A stressz egy tartós negatív ingerre adott válaszreakció az emberi szervezet részéről, amit folyamatos feszültségként érzékelünk. Sokan, talán mindannyian találkozunk ezzel a jelenséggel életünk során. Bizonyos szintig természetes, motiváló hatást válthat ki például a vizsgadrukk, hosszútávon viszont számos betegség kiváltó oka lehet. A leggyakoribb halálozási okok a KSH adatai alapján a rosszindulatú daganatok, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések. Ezeknél a betegségeknél rengeteget számít az életmód, a megfelelő stresszkezelés pedig fontos szerepet tölt be a megelőzésben. 
Amikor az orvos megállapítja, hogy bizonyos tüneteinknek – például fejfájás, emésztési zavarok – szervi oka nincsen, akkor felszólít bennünket a stressz csökkentésére. Erre azonban nincs egyszerű, jól bevált módszer, mindenkinek meg kell találnia a számára megfelelő stresszkezelési technikát. A leggyakoribb javaslatok közül a pihenés, a jóga, a meditáció és a futás sok esetben működnek, de ha mégsem, ezeket a tevékenységeket is stresszorként foghatjuk fel, és állapotunk tovább súlyosbodhat.

 

Meditáció, autogén tréning

A meditációnak különböző fokozatai vannak, az első lépés, hogy csak pár másodpercre behunyjuk a szemünket, és veszünk néhány lassú, mély levegőt. Léteznek ősi és modern módszerek, telefonos applikációk is, melyek segítenek megtanulni a különböző technikákat, hiszen hosszú ideig tarthat, amíg megtaláljuk a számunkra valóban hatásosat. Az autogén tréning egy olyan relaxációs eljárás, amely a hipnóziskutatásból alakult ki, elsajátítása csak szakmai felügyelet mellett lehetséges. Számos betegség esetében kimutathatóan elősegíti a gyógyulást, viszont vannak, akiknél kifejezetten ellenjavallt. Nem alkalmazható kisgyermekeknél, motivációs vagy súlyos mentális nehézségekkel küszködők, és bizonyos betegségekkel élők körében, mivel egyeseknél a vérnyomás hirtelen emelkedését vagy csökkenését okozhatja.

Nyugtatók, szorongásgátlók

A súlyosabb, kezeletlen stressz fejfájást, emésztési zavarokat, álmatlanságot és még sok más kellemetlen tünetet okozhat. Ilyenkor néhányan az  oldószerekhez nyúlnak, de kaphatóak kifejezetten nyugtató és szorongásgátló hatású gyógyszerek is. Ezeknek mind megvan a veszélye, szervezetünk könnyen hozzászokik, folyamatos alkalmazásuk elvonási tüneteket válthat ki , ami szintén szorongáshoz, álmatlansághoz vezethet, vagyis ez egy ördögi kör. Érdemes tehát jól körül járni a mellékhatásokat, mielőtt gyógyszeres kezelésbe kezdünk. Kiváló alternatívák lehetnek a gyógynövényes teák, illetve a melatonin is.

 

Szorongás

 

Jóga vagy futás

A testmozgás köztudottan segíti elterelni a figyelmünket egy kis időre, fizikális és mentális egészségünkre egyaránt pozitív hatást gyakorol. Vannak, akik a nyugodt, relaxáló jógaórától, mások egy intenzívebb edzésformától kapják meg a szükséges lelki támogatást. A sport stresszcsökkentő hatása csak akkor érvényesül, ha közben jól tudjuk magunkat érezni. Például ha futás közben folyamatosan fáj a térdünk, akkor nem biztos, hogy ez a legjobb módszer a feszültség csökkentésére.

Stressz-evés

Az amerikai romantikus vígjátékok jeleneteiben gyakran megjelenik a vödör méretű fagylaltos doboz, pityergő főszereplőnk pedig egy kanállal nekiesve az alján keresi a vigaszt. Egy finom étel vagy sütemény valóban jó kedvre tud deríteni, de a túlzott mennyiségű, egészségtelen táplálék bevitele inkább rontja közérzetünket. Ha ez a reakció rendszeressé válik feszült helyzetekben, az elhízáshoz vezethet, amely számos súlyos betegségre hajlamosít.

 

Stressz-evés

 

Ha megtalálod a számodra tökéletes stresszkezelési módszert, az nagyban hozzájárul a hosszú, gondtalan élethez, hiszen az egészség a legfontosabb. Ha még inkább szeretnél biztosra menni, köss nálunk kockázati életbiztosítást, hogy melletted lehessünk a váratlan helyzetekben is.