Egy versenydrón felépítése, az első lépések

 

 
 
 

Németh Krisztián és Quadkopter blog | 4 perc olvasási idő

 

Már az elején érdemes három alapigazságra odafigyelni:

  1. Mint sok más sportra, a drónversenyzésre is igaz, hogy ha a profikat nézed, az egész sokkal egyszerűbbnek tűnik, mint amilyen valójában.
  2. Mire megtanulsz jól vezetni egy versenykoptert, sokszor földhöz vered majd.
  3. A többi technikai sporthoz hasonlóan, egy komoly gép összetörése nemcsak drága, de az ütközés még veszélyes is lehet.

Az egész versenyzés izgalmának legfontosabb eleme az FPV, vagyis a belső nézetes repülés: így fogsz a futamok alatt repülni. Minden versenydrónon van beépített fedélzeti kamera, amelyik élőben közvetíti a képet a videószemüveghez. A gimbal nélkül rögzített kamerák előre néznek, így minden manővert a gyorsulást, a horizont dőlését, pörgését
egy az egyben fogsz érezni. Az élmény leginkább ahhoz hasonlítható, mint amikor a Csillagok háborújában üldözték egymást a fák között a légmotorokon. Szinte minden versenydrón négyrotoros, vagyis kvadrokopter. A gépek könnyűek, mentesek minden sallangtól, és kizárólag a legszükségesebb alkatrészek találhatók rajtuk.

 

Amit tudnunk kell, ha bármilyen drónt vásárolunk legtöbb esetben apró kis darabokban fog megérkezni hozzánk. Mint korábban már írtam én azt javasoljuk, hogy az ember maga építse a kopterét mert így rengeteg tapasztalatra tesz szert, és egy később javítás során is gyorsan  repképessé tudja tenni. Egy igazan jó versenygépnek sok nélkülözhetetlen eleme van. Íme, egy kis ismertető a legszükségesebb dolgokról:

  • A váz: A versenydrónok teste rendszerint szénszálas kompozit (carbon) anyagból készül. Manapság rengeteg fajta van mérettől, típustól kinézettől függően. Álltalában a fő szempont, hogy jól védett legyen és minél könnyebb.

  • A repülésvezérlő: Ez a kopterünk agya. Számítógéppel programozható. Rengeteg beállítási lehetőségünk lesz, ami a drónunk repülési tulajdonságát, mozgását, érzékenységét befolyásolja. Illetve különböző extra tulajdonságokat is beállíthatunk, mint csipogó, köridőmérő, ledek.

  • Motorok: Általában egy versenykopter négymotoros. Ezek a motorok biztosítják az erőt propellereknek ami a felhajtóerőt képzi.
  • Az elektronikus sebesség szabályzó (ESC): Mint a nevük is utal rá, ezek szabályozzák a leadott teljesítményt, lényegében a motorvezérlő rendszerei a drónnak.

  • Akkumulátorok: Ezek speciális litium-polimer akkumulátorok nagyon magas kisütési rátát tesznek lehetővé, márpedig erre nagy szükséged lesz a versenyben, mert amikor gyorsításnál teljes gázt adsz, a motorok elég energiát kell, hogy kapjanak.

  • VR szemüveg: Minden drón rendelkezik fedélzeti kamerával aminek a képét egy adó továbbítja a szemüvegbe, így olyan érzésünk van mintha benne ülnénk repülőnkben.
Németh Krisztián az Allianz színeiben második helyezést ért el a Drone Racing Hungary magyar bajnokság velencei futamán!