5 tény a gyorshajtársól, ami segít eldönteni, mennyire menő

D.A.S. Jogszerviz | 2 perc olvasási idő
Sajnos a gyorshajtás elég gyakori jelenség, és a valódi veszélyeibe sokan bele sem gondolnak. Az alábbiakban bemutatunk pár tényt, amely talán sokakat segít meggyőzni arról, hogy a gyorshajtás nem vezet semmi jóra.

Motorosbalesetek és gyorshajtás

A halálos motorosbalesetek több, mint kétharmada abszolút sebességtúllépésre vezethető vissza. Amennyiben motorosbaleset másik jármű hibájából történik, sok esetben a személygépkocsi kikanyarodása okozza a balesetet, ami azt jelzi, hogy a járművezetők rosszul mérik fel a motorosok sebességét, illetve nehezebben észlelik őket. Emiatt, ha motorosok szenvednek balesetet a halálos kimenetel esélye húsz-harmincszorosa a négykerekűeket érintő incidensekének.

Közigazgatási vagy szabálysértési bírság?

Gyorshajtás miatt indulhat közigazgatási eljárás vagy szabálysértési eljárás is. A két eljárás között számos különbség van: egyfelől a mentesülést illetően, másfelől a szabálysértési eljárás már a legkisebb sebességtúllépés miatt is megindulhat, szemben a közigazgatási eljárással.

Abszolút és relatív gyorshajtás

A megengedett sebesség „betartása” is lehet gyorshajtás, és egyben büntetendő cselekedet. A KRESZ egyik fontos előírása, hogy a járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak megfelelően kell közlekedni. Figyelemmel kell lenni az út vonalvezetésére, az útburkolat minőségére és állapotára, ahogyan a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra is.  A járművezetőnek – tekintettel minden említett tényezőre – a járművét az általa belátható távolságon belül és minden olyan akadály előtt meg kell tudni állítani, amelyre az adott körülmények között számítania kell. Abszolút sebességtúllépésről beszélünk, ha a megengedett (tábla vagy jogszabály alapján megállapítható) sebességet lépi túl a vezető, relatív sebességtúllépés áll fenn, amennyiben a járművezető az aktuális közlekedési viszonyoknak nem megfelelően választ sebességet. Ilyen, ha esős időben nem lassít, vagy az út ívéhez mérten hajt gyorsan. 

Zöld gyalogos lámpa

Gyalogosok és gyorshajtás

Amennyiben egy jármű 32 km/h-val üti el a gyalogost, az esetek 5%-ban lesz végzetes kimenetelű a baleset, míg 64 km/h sebesség esetén már az esetek 85% -ban okozza a gyalogos halálát. Óriási jelentősége van tehát a lakóövezetekben, gyalogosátkelő-helyeknél a sebességkorlátozások betartásának.

Gyorshajtás egyéni előnyeivel szemben…

Gyorshajtáskor hajlamosak vagyunk azt szem előtt tartani, hogy pár perccel lerövidítsük a menetidőt (érdemes kiszámolni tényleg legfeljebb perceket nyerünk!). Élvezetesebb annyival a vezetés, amennyivel nagyobb kockázatot jelent sebességünk minden egyes km/h-val való növelése? Megéri növelni a kibocsátott káros anyagot, zajt – ezzel együtt a környezeti ártalmakat – és rontani az ottlakók életminőségét, miközben a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás többletköltséget okoz?

A gyorshajtás egyéni előnyeivel szemben könnyű legyinteni a kockázatok és károk növekedésére, illetve igen, a forgalomban való indokolatlanul lassú és határozatlan részvétel is valóban veszélyes. Ezek azonban nem jelentenek mentséget a gyorshajtásra! Ezért fontos, hogy társadalmi szinten következzen be szemléletváltás: a gyorshajtás nem menő!

A vendégposztot a D.A.S. Jogszerviznek köszönhetjük.