Az Allianz Kockázati Barométer szerint a kiberbiztonsági incidensek, például a zsarolóvírus-támadások, az adatbiztonság sérülése és a CrowdStrike esethez hasonló informatikai zavarok jelentik a legnagyobb üzleti kockázatot a vállalatok számára szerte a világon. A 106 országra kiterjedő, több mint 3700 üzleti szereplő megkérdezésével végzett kutatásban a kiberbiztonsági incidensek zsinórban negyedik alkalommal végeztek első helyen. Az ilyen jellegű fenyegetések fokozódására lehet következtetni abból is, hogy az első helyen kiemelt faktor korábban soha nem látott előnnyel, 7 százalékponttal vezeti a mezőnyt.
A kiberbiztonsági incidensek kockázatát a technológia fejlődés, a mesterséges intelligencia gyors fejlődése, a távmunka és a digitális kereskedelem elterjedése tovább növeli, ezzel együtt az AI (mesterséges intelligencia) lehetőséget is kínál a kiberbiztonsági intézkedések javítására, kettős élű kardként szolgálva a digitális környezetben.
Az üzletmenet-folytonosság szorosan összefügg a többi kockázattal
A ranglista második helyén – 2024-hez hasonlóan – az üzletmenet-folytonossággal kapcsolatos félelmek állnak. Az üzletmenet-folytonosság megszakadását olyan, az üzleti működést befolyásoló események is előidézhetik, mint a természeti katasztrófák, kiberincidensek, fizetésképtelenség, olyan politikai események, mint például a polgári nyugtalanság és zavargások vagy a beszállítói láncok akadozásából származó nehézségek. Utóbbiakra számos példa akadt az elmúlt években, és a Circular Republic, Allianz és egyéb vállalatok közös elemzése szerint hozzávetőlegesen 1,4 évenként történik ilyen, globális következményekkel járó esemény, a cégvezetők pedig a jelek szerint nem felejtették el a keserű tapasztalatokat: továbbra is reális veszélyként számolnak ezekkel. Az üzletmenet-folytonosságát biztosítandó a megkérdezett vállalkozások igyekeztek diverzifikálni beszállítói láncaikat az elmúlt években, szélesíteni azok földrajzi kiterjedését, hogy egy-egy helyi vagy regionális fennakadás ne okozzon generális problémát. Emellett a technikai fejlődés, az automatizáció és digitalizáció hatékony kihasználása (például adatelemzés, prediktív analitika, gyors reakcióképesség) is erősítheti a vállalatok ellenállóképességét.
„A kockázatkezelés szempontjából 2024 egy rendkívüli év volt, az Allianz Kockázati Barométerünk eredményei pedig jól tükrözik azt a bizonytalanságot, amellyel a vállalatok jelenleg szembesülnek világszerte” – hívja fel a figyelmet Vanessa Maxwell, az Allianz Commercial kockázatvállalási vezetője. „Ami az idei globális kockázati térképet igazán egyedivé teszi, az a top rizikófaktorok összekapcsolódása. Az éghajlatváltozás, az új technológiák, a szabályozás és a geopolitikai kockázatok egyre inkább összefonódnak, ami az okok és hatások összetett hálózatát eredményezi. A vállalkozásoknak holisztikus megközelítést kell alkalmazniuk a kockázatkezelésben, és következetesen kell törekedniük ellenállóképességük növelésére, hogy kezelni tudják ezeket a gyorsan változó kockázatokat.”