Mennyi az annyi? - spóroljon a bankszámláján!

Magyar Nemzeti Bank | 3 perc olvasási idő
A bankszámla része a mindennapjainknak, azonban havi szinten nagyon sok pénzt fizethetünk ki feleslegesen számlánk fenntartására, ha nem vagyunk kellően körültekintőek. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a lakosság szolgáltatásonként a legtöbbet készpénzfelvételért (27%) fizet, ezen felül a kifizetett díjak jelentős része a számlavezetéshez (26%) az átutaláshoz (18%), a bankkártyához (13%) és az SMS- értesítéshez (15%) kapcsolódik. Időről időre érdemes azonban megfontolni, hogy a meglévő bankszámlacsomagunk még mindig a legjobb-e az egyéni igényeinkhez képest, hiszen annak kiválasztása nem egy egyszeri feladat. (Pl. valóban szükségünk van-e tranzakciónkénti SMS-értesítésre?)

A bankoknak kötelessége minden év január 31-ig tájékoztatnia az ügyfeleiket az éves számlaköltségükről. A kimutatásban részletesen áttekinthetjük, hogy mennyit költöttünk banki szolgáltatásokra az elmúlt évben. Ilyen szolgáltatás lehet a számlavezetési díj, SMS-értesítések díja, internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díja.

spóroljon a bankszámláján!


Merjünk váltani!

Amennyiben azt látjuk, hogy a díjak emelkedtek, vagy nem vagyunk megelégedve a meglévő szolgáltatásokkal, érdemes lehet elgondolkozni elsődlegesen a bankszámlacsomag váltáson. Fontos azonban az is, hogy lássuk: mitől függ a minket érintő díjemelkedés. A fizetési vagy készpénzfelvételi szokásainktól? A számlacsomag típusától? Fontos, hogy a bankolási szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot válasszuk! Amennyiben jelenlegi bankunk aktuális kínálatában nem találunk jobb alternatívát, éljünk az egyszerűsített bankváltás lehetőségével!

 A különböző bankok ajánlatai, a kapcsolódó szolgáltatásaik, valamint azok díjai eltérőek lehetnek. Vannak olyan számlatulajdonosok, akik ugyanazokért a tranzakciókért akár ötször annyi díjat fizetnek, mint egy hasonló ügyfél. A számlavezetés díja is akár az évi 0 forinttól egészen több mint 20 ezer forintig terjedhet.

Fontos, hogy

  • tudatosan mérjük fel saját igényünket;
  • gondoljuk át mikor és mire használjuk bankszámlánkat;
  • használunk-e az adott bankszámlához bankkártyát, és ha igen, hogyan (például online vásárlásnál, vagy üzletekben);
  • valóban szükségünk van-e minden elérhető kapcsolódó szolgáltatásra;
  • tekintsük át ezen szolgáltatások díját!

Ne feledjük: a bankszámla, számlacsomag kiválasztása nem egy egyszeri feladat. Bizonyos időközönként, például évente érdemes, de új élethelyzet (például munkahelyváltás, GYES stb.) esetén mindenképpen ajánlott felülvizsgálni a döntéseinket, és ha az igényeink, lehetőségeink változtak, akkor ehhez kell igazítanunk az új konstrukciót is.

Korábban a bankok postai úton küldték meg ügyfeleik részére az éves kimutatást, jelenleg ez már nagyobb részben online zajlik. Értesítőnket megkaphatjuk netbankon vagy mobilalkalmazáson keresztül, elektronikus úton letölthető pdf-ben, de természetesen postai úton, papír alapon is. 

FONTOS!
Ha olyan e-mailt vagy értesítést kapunk, hogy banki üzenetünk érkezett a személyes tárhelyünkre, netbank fiókunkba, mindenképp nézzük meg – lehet, hogy épp az éves kimutatását küldték ki. Ugyanakkor legyünk körültekintőek, ha egy látszólag banki e-mailben személyes vagy bankszámlaadatainkat kérik – ezeket soha ne adjuk meg, a bank nem kér ilyen információkat levélben vagy e-mailben! Erről bővebben a Digitális biztonság c. tartalmak között olvashat.