Mit tegyünk, ha fény derül új autónk hibájára?

Allianz Hungária Zrt. | 4 perc olvasási idő
Egy korábbi posztunkban a  használtautó-vásárlás buktatóit  és megelőzésüket vettük sorra. Úgy gondoljuk, új autó vásárlása esetén nem szükséges különösebben odafigyelnünk, nyugodtan hátra dőlhetünk, hiszen azoknak kifogástalan állapotban kell lenniük. Joggal tesszük. De vajon mi történik akkor, ha a megvásárolt új gépjármű mégsem tökéletes? Az Allianz Hungária külső jogi szakértője, dr. Bezzegh Edina válaszol.

 

Milyen esetekben érvényesíthetjük a jótállást?

Egy fogyasztó és egy vállalkozás közötti szerződés keretében eladott új tartós fogyasztási cikkekre jótállási kötelezettség terjed ki jogszabályban meghatározottak szerint. A jótállási kötelezettség teljesítése arra a vállalkozásra esik, amelyet a fogyasztóval kötött szerződés, a megállapodás tárgyát képező szolgáltatás nyújtására kötelez, ez egy új autó vásárlása esetén maga a márkakereskedés. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet melléklete pontosan felsorolja azokat a kategóriákat, melyekre az eladónak kötelező jótállást vállalnia.

A rendelet 8. pontja , szerint: „10 000 forintot elérő eladási árú közlekedési eszközök, így különösen kerékpár, elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó esetén kötelező a jótállás.”

Az eladó tehát a jótállási idő alatt köteles helyt állni a hibás teljesítésért, azaz, ha a megvásárolt termék nem felel meg a szerződésben vállalt feltételeknek, vagy később, a jótállási időn belül meghibásodik valamely anyag- vagy gyártási hiba következtében. Az eladó mentesül azonban a jótállási kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy a gépjármű meghibásodását a vevő magatartása okozta.

 

 

Mire figyeljünk az új gépjármű átvételekor?

Amikor megkapjuk az értesítést a kereskedésből, hogy megérkezett a megrendelt új autónk, okkal tölti el a szívünket a boldogság érzése, nem árt azonban ebben az esetben is nagy körültekintéssel eljárni az átvétel során!

 

A következő lépéseket új autó vásárlása esetén is érdemes megtenni adásvétel előtt:

  1. Próbáljunk ki minden funkciót, vegyünk szemügyre minden apró részletet az autón kívül és belül egyaránt, még azokat is, amelyek az adott évszakban nem relevánsak! Például: hűtés, fűtés, ablaktörlők, elektronika, világítás.
  2. Különösen fontos a karosszéria alapos áttekintése! Meg kell vizsgálni nagyon alaposan, hogy megfelelő-e a festés, fényezés, nincs-e az autón szállítási sérülés, karcolás!
  3. Nézzük meg, hogy minden, a szerződésben megjelölt felszereltség, tartozékok valóban benne vannak-e az autóban, működnek-e!

Egy alapos ellenőrzésnek köszönhetően egy esetleges gyártási hibára még a jármű szalonból történő elhozása előtt fény derülhet, utóbb ugyanis nehezebb bizonyítani, hogy az nem a használat során keletkezett.

 

 

Ha mégis van hiba…

A jótállási időn belül felmerülő meghibásodás esetén a problémát haladéktalanul jelezni kell az eladónak, kérve a hibajelenség orvoslását, a probléma javítását, a rossz alkatrész cseréjét! Jelentős, vagy orvosolhatatlan hiba esetén el is lehet állni a szerződéstől, és követelni a gépjármű vételárát. Új gépjárművek esetében az ilyen eset nagyon ritka.

A gyártók által biztosított garancia sok esetben plusz díjért meghosszabbítható, ez azonban úgynevezett szerződéses garancia, tehát a garanciafeltételek határozzák meg, hogy az mire terjed ki, vagyis nem feltétlenül teljeskörű. Amennyiben ilyen szerződéses garanciával rendelkezünk, ezek a tényezők határozzák majd meg, hogy a bejelentett hibát a szerviz köteles díjmentesen orvosolni, vagy sem.

 

A segítség csak egy telefonhívásnyira van

Az Allianz Autóm Komfort csomagjának keretein belül ügyfeleink ingyenes telefonos jogsegélyszolgálatot vehetnek igénybe új, illetve használt autó vásárlása esetén, vagy a már átvett jármű kapcsán fellépő jogvitás helyzetben. A telefonos jogi tájékoztatás során alapos, személyre szabott információt és tanácsokat kaphatunk arról, milyen buktatókkal találkozhatunk, mire érdemes figyelnünk. A szolgáltatás igénybevételéhez már az is elég, ha rendelkezünk olyan járművel, aminek a biztosítása az említett csomagban van. Most ráadásul a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási szerződések díjáért ügyfeleink az Autóm Komfort csomagját kapják.