A követés dilemmája

 
 
 
 
 

Horváth András Béla | 4 perc olvasási idő
A követés szó általános jelentésének úgy van nyugtalanító hatása, hogy közben a kifejezés feladata épp az ezzel ellentétes érzés kiváltása, az az a kételyek eloszlatása. Hasonló hangulatra építkezik Christopher Nolan első, 1998-as nagyjátékfilmje, melynek eredeti címe Following, vagyis követés (a műfordításnak és Nolan történetmesélési stílusának hála itthon Csapda néven futott). A követésről és a megfigyelésről – az említett film sztorija és az ahhoz hasonló történetek nyomán – mindenkinek a gyanakvás, a kémkedés, a lehallgatás és a bizonytalanság jut elsőre eszébe. Pedig sok szegmens dolgozik azért, hogy a szó visszanyerje pozitív, megnyugtató jelentéstartalmát. Az alábbiakban azt vesszük végig, hogy a különböző követő-szolgáltatások egyáltalán nem félelmetes és ördögtől vett ötletek, ha a technológiát okosan, kényelmünk szolgálatába állítva alkalmazzuk.

Csomagkövetés

A számítógépünkön és okoseszközeinken pofonegyszerűen megbizonyosodhatunk arról, merre jár a nekünk címzett küldemény. Ez a folyamat az ajánlott levéllel kezdődött, és annak leszármazottjának tekinthető, az volt ugyanis az első olyan küldeménykezelési eljárás, amely során a küldő visszaigazolást kapott arról, hogy levelét átvették. A csomagkövetés két fő módszere közül az egyik úgy működött, hogy a rendszer lejelentette a csomag egy adott állomásra való érkezését, vagy az onnan való távozását, az állomás helyét és érkezés/távozás idejét, és ezt az információt adta ki valamilyen formában a felhasználónak. A másik pedig az, hogy a csomagot szállító jármű helyzetét lehetett nyomon követni. Ebből fejlődött ki az információfeldolgozás és -közlés lehetőségeinek bővülésével egy hibrid módszer, amely a kettőt ötvözi.

Járatkövetés

Bár a turizmus és a magánutazások újraindulására még várni kell, az egyik leggyakoribb szolgáltatás, amelyet repülőgépekkel kapcsolatban használunk a járatkövetés. Akár mi magunk utazunk, akár csomagot, vagy személyt várunk, a legmegnyugtatóbb érzés megbizonyosodni arról, hogy a járat rendben van, és halad a célállomás felé. Már nemcsak a repterek és honlapok, de mobiltelefonos alkalmazások is hozzáférnek a járatok GPS-adataihoz, amelyeket könnyen ötvöznek időjárás-előrejelzésekkel, hogy ne csak azt lássuk, hogy hol csatlakoznak a járataink, de esetlegesen arra is fel tudjunk készülni, hogy milyen idő fogad minket az átszálláskor. Az alkalmazások már a beszállókapukat, a járatok tervezett időponthoz viszonyított késéseit és törléseit is jelezni tudják. 

Okoseszköz-követés

Ha a zsebünkben/táskánkban lapuló okoseszközt követni lehet, akkor pontosan tudják, hol járunk. Ha ezeket valaki feljegyzi és naplózza, akkor megismerheti szokásainkat, sőt néha sokkal pontosabb képet kaphat életünkről, mint mi magunk, akik nem jegyzeteljük például azt, melyik útvonalon megyünk haza. Ijesztő, ugye? Holott az okoseszköz-követés elsősorban azért fejlődött ki, hogy a drágán vásárolt mobilunk, tabletünk elvesztése esetén – vagy ha eltulajdonítják – könnyebben megtaláljuk, vagy, hogy egyáltalán legyen esélyünk megtalálni. Az ötlet az okoseszközök megjelenésekor újdonságnak hatott, de a technológia akkoriban már rég adva volt, csak ezeknek az eszközöknek az elterjedésével vált olcsóvá. A mobil, vagy tablet bemérhető a szolgáltató jelein keresztül, amihez tulajdonképpen nem is kell, hogy a telefon okos legyen, bármelyikkel megtehető; vagy közvetlenül egy rá telepített alkalmazáson át (ezt az eszközök operációs rendszereibe építik szinte az első okostelefonok megjelenése óta, csak aktiválni kell), vagy akár a készülékben lévő SIM-kártya adatai alapján, de még wifin keresztül is. Ez utóbbi előnye a hagyományos GPS-alapú követéshez képest az, hogy a wifi-routerek jelei az épületekben sem gyengülnek.

Ételrendelés-követés

Tulajdonképpen az okoseszköz-követéshez tartozik, hiszen általában nem az ételünk, hanem azzal érkező futár telefonja a követés tárgya. Ma már a népszerű ételfutár-cégek alapszolgáltatása, hogy a rendelés összesítő oldalán láthatjuk, merre jár a házhozszállítás. Ez csak a szolgáltatás kirakatba pakolt része, ennél sokkal lényegesebb – még a rendelők szempontjából is – hogy a követésnek hála a futárok munkaeloszlását is képes optimalizálni rendszer. Ez utóbbinak köszönhetően a szervezettség javulásával lényegesen felgyorsult a házhozszállítás, és az éhség közepette bár jó látni, merre tart a futár, sokkal többet számít, ha 10-15 perccel hamarabb érkezik meg.

Családkövető-alkalmazások

Ugyancsak a mobileszköz-követés leszármazottai, és az okostelefonok terjedésével vált kellően olcsóvá a technológia ahhoz, hogy létrejöhessenek ezek a fajta applikációk. Ezek lényege az, hogy ha a család minden tagjának van okostelefonja, akkor mindenkiről tudni lehet, hol jár éppen. Ehhez csak annyi kell, hogy legyen egy szoftver, ami összegyűjti ezeket az adatokat. A gyerekek biztonságáért aggódó szülők biztosan imádják is ezt a fajta kontrollt, de el tudunk képzelni néhány kényes problémát is, amelyet felvetnek.

Kárstátuszkövetés

Az Allianz is hozzátette a maga ötletét és innovációját a követőalkalmazásokhoz. Biztosítónk tavaly ősszel bevezetett online kárstátuszkövető alkalmazását  a csomagkövetés ihlette. Az online kárstátuszkövetés lényege, hogy az irányítást végig az ügyfél kezében hagyja azzal, hogy könnyűvé, kényelmessé, bárhol és bármikor hozzáférhetővé teszi a gépjármű kárügyintézés folyamatát. Az alkalmazással arra is lehetőség nyílik, hogy ügyfelünket azonnal értesítsük, ha új dokumentumot kell megadnia a folyamat folytatásához. Az alkalmazás a folyamatot négy egyszerű lépésre osztja: a kárbejelentés, a kárszemle, a javítás, vagy egyezség és a visszajelzés szakaszára. A Kárstátuszkövető használata egyszerű: miután az ügyfél telefonon, vagy interneten bejelentette káreseményét, egy linket kap, amelyet bármilyen internetkapcsolattal rendelkező számítógépen, vagy okoseszközön megnyithat, és ezen keresztül láthatja, hogy a négy közül melyik fázisban tart kárügye. A 2020-as év fejlesztéseinknek köszönhetően az online kárstátuszkövetőt már nemcsak az Allianz biztosítottjai, de a vállalatunkkal kárrendezése során kapcsolatba kerülő minden károsult díjmentesen használhatja mind gépjármű-felelősségi, mind Casco-károk esetén.

Horváth András Béla
Marketing és kommunikációs osztály
Kommunikációs specialista