Oktatás újratöltve
Mit és hogyan tanuljunk a jövőben?

 
 
 
 
 
 

Allianz Hungária Zrt. | 3 perc olvasási idő
A World Economic Forum jelentése szerint a jelenlegi általános iskolás gyerekek 65 százaléka olyan munkát végez majd 2030-ban, amely ma még nem is létezik [1] Elsőre hihetetlennek tűnhet ez az adat, azonban ne felejtsük el, hogy húsz, vagy akár tíz évvel ezelőtt még mi sem gondoltuk volna, hogy robotok állítják össze és szállítják házhoz csomagjainkat, MI-alapú chatbotok válaszolnak az ügyfélszolgálaton feltett kérdéseinkre, vagy épp robotkarokat programozunk arra, hogy minél óvatosabban szedjék le az érett zöldséget és gyümölcsöt, illetve sebészként vegyenek részt egy műtőben a gyógyításban. A munkaerőpiac elképesztő ütemben változik. De vajon, hogyan alkalmazkodik a keretrendszer, ami felkészít minket a hihetetlen iramban alakuló, újabb és újabb igényeket megfogalmazó munka világára? Hogyan segít nekünk az oktatás?

E régóta vitatott kérdés kapcsán, a hirtelen ránk tört koronavírus-járvány többet taníthat nekünk, mint hinnénk. Számos folyamat és rendszer, amelyet eddig természetesnek vettünk, kényszerűen újrarendeződött, és az oktatás sem kivétel ez alól. Az általános- és középiskolások, valamint az egyetemisták mindennapjai átrendeződtek, a módszerek, a hagyományos keretek átalakultak – az oktatás világszerte megváltozott, szinte az egész Földön új kihívásokkal szembesültek a diákok, tanárok és a szülők[2]. A tanulókat és az oktatókat sok esetben a kiszámíthatatlanság és nehézségek állítják kihívások elé, vagy épp a csalódottság jellemző rájuk. Ezeket a mérleg másik serpenyőjében a személyes sikerek, a magabiztosság, az önállóság, és a kreatív problémamegoldás volnának hivatottak ellensúlyozni. Ám ebből a helyzetből is okulhatunk: az egyik legfontosabb lecke pedig nem másra vonatkozik, mint magára a tanulásra.  A jelen helyzet a jövőre tanít. Be kell rendezkednünk arra, hogy a mostanihoz hasonló hirtelen változás bármikor bekövetkezhet.  Vajon mutathat-e kiutat a jó oktatás a bizonytalan, gyorsan változó jövőhöz való alkalmazkodáshoz? Ha a jövőben másként tanulunk, másként állunk a tanuláshoz, talán a változások kevésbé forgatják fel az életünket? És egyáltalán, milyen lesz a jó oktatás? Mire neveljük a gyerekeinket?

Szép új világ...

Az új normális világban ugyanis nem egyszerűen a tantermi keretek megszűnéséről lesz szó, hanem teljesen új tanulási módszertanok, stílusok, időbeosztás alkalmazásáról, ahol is:

  •  megváltozhat például a tanárok, oktatási intézmények szerepe: az anyag átadása és számonkérése helyett a pedagógusok a problémamegoldás és az egyéni véleményalkotás támogatására fókuszálhatnak,
  • a jövő tananyagainak egy része akár a diákokkal közösen készülhet, és ebben a folyamatban a tanárok egyfajta mentorként vehetnek részt,
  •  a klasszikus iskolai oktatás folyamatosan új módszerekkel egészülhet ki: élő közvetítések vagy virtuális valóság alkalmazása színesítheti a tanmenetet, sőt, akár az oktatásra szakosodott influencerek megjelenése sem elképzelhetetlen, hogy csak néhány példát említsünk a sok, már meglévő, illetve talán még nem is ismert lehetőség közül.
  • A jövőben a tanulás tehát szokássá, a mindennapjaink részévé, valódi életmóddá[3] válhat.

Nem úszható meg az élethosszig tartó tanulás, azonban nem mindegy, hogy mit tanulunk!

A téma szakértője, Zeitler Ádám, a Milestone Solutions Lab igazgatója szerint (a vele készült vedeo az oldal alján érhető el) elképesztően gyorsan formálódik a munkaerőpiac, szinte évről-évre változnak azok a készségek, amelyek épp fontosak az elhelyezkedéshez. Ezt pedig a közép- és a felsőoktatás egyszerűen képtelen lekövetni. Véleménye szerint azonban nem is kell. A szakértő javaslata ugyanis az, hogy ne egy-egy készségre koncentráljunk,  - mert bár nagyon fontos a jövő szempontjából, hogy a komplex problémák megoldásának képességét és a kritikus gondolkodást folyamatosan fejlesszük, - azonban, legalább ilyen meghatározó, hogy tanuljunk meg tanulni! Ezzel életünk végéig alkalmassá tesszük magunkat az alkalmazkodásra, hiszen az élethosszig tartó tanulás mindig aktuális tudással ruház fel bennünket, így rugalmasan, a leginkább naprakészen tudunk helyt állni az élet adta új, váratlan helyzetekben. A jövőbeli alkalmazkodás sikerének egyik kulcsa lesz tehát a tanulási képességünk folyamatos csiszolása, a tanulás iránti igényünk, a kíváncsiságunk fenntartása. Mindennek eredményeként az ismeretszerzés folyamata örömteli tevékenységgé, az életünk szerves részévé válhat.

Tervezzünk előre!

Biztosítóként tudjuk, mennyire lényeges továbbá az is, hogy a tanulással kapcsolatos szemléletváltás mellett gondoskodjunk a jövőről időben. Tervezzünk előre, fektessünk időt és energiát az oktatásba, gyermekeink és saját magunk számára is! A tervezés és az előre gondolkodás itt épp úgy hasznos, és megtérülő befektetés, mint az élet egyéb területein, például a pénzügyeinkben, – hogy egy az Allianz számára egészen testhezálló példával éljünk.  Ezt teszik a világ számos részén már jó ideje, hiszen az oktatás eszköz lehet arra, hogy felvértezzük magunkat és gyermekeinket a jövő változásaival szemben.

Tartsatok velünk, fedezzük fel együtt a jövőt!

Allianz Hungária. A jövőről egyszerűen.

[1] https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay
[2] https://www.theguardian.com/education/2020/apr/06/students-tell-of-a-future-snatched-away-covid-19
[3] https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/