Elektromos autók karbantartása – nem is annyira más
 

Allianz Hungária Zrt. | 5 perc olvasási idő
Mit is takar pontosan az elektromos autók karbantartása? Mennyibe kerül a zökkenőmentes működtetés? Mennyiben tér ez el egy hagyományos jármű esetétől? Ezeket a kérdéseket a legtöbben felteszik maguknak, mielőtt elektromos autóra váltanának. Azzal, hogy egyre több gyártó vezet be egyre több elektromos modellt, és zöldül az autózás, várhatóan az érdeklődők száma is nőni fog.

 

A tankolásnál olcsóbb is lehet

Az üzemanyag költsége az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés az elektromos autó kontra hagyományos autó vitában. Valamelyest jogosan. Nagyon nehéz összehasonlítani a hagyományos és az elektromos autók üzemanyagköltségét, mivel az is fontos, hogyan állítjuk elő a szükséges energiát. Egy elektromos jármű töltési költsége akár nulla is lehet, ha tetőd napelemekkel van felszerelve, hiszen a panelek által termelt áramot használhatod elektromos autód töltésére is. Nyilvánvalóan költséges a napelemrendszer kiépítése, de hosszútávon mindenképp megfontolandó. Főleg, ha összehasonlítjuk azzal, mennyi pénzt költünk el minden hónapban a benzinkutakon.

 

 

Időszakos ellenőrzések

De mi a helyzet a tényleges karbantartással? Milyen időszakos karbantartást igényel egy elektromos autó?

Nos, ebben a tekintetben az elektromos autók nem igazán különböznek egy hagyományos autótól. Bár az új elektromos járművednek nincs belső égésű motorja, több száz mozgó alkatrésznek van szüksége karbantartásra – már csak a mechanikai sajátosságok miatt is. Ebből kifolyólag, ugyanazokat a betegségeket fogja elszenvedni, mint „ősei”. Az elektromos autók karbantartási költségeinek számolgatása során a leginkább nyilvánvaló az, hogy elfelejtheted a motorolaj, az olaj- és üzemanyagszűrők, a motor légszűrő, a kipufogóalkatrészek vagy a gyújtógyertyák cseréjét. Valójában tehát milyen karbantartást igényel egy elektromos autó?

Meglepő módon valóban szüksége lehet egy kis olajra. De nem a szokásos motorolajra, amelyet a hagyományos autók használnak. A legtöbb elektromos autó közvetlen hajtást vagy többsebességes sebességváltót használ a motor teljesítményének a kerekekre való átadására. Előfordulhat, hogy ezeket az erőátviteli rendszereket olajozni kell, de a karbantartási ütemezésük gyártónként eltérő lehet.

 

Akkor álljon meg, amikor meg kell állnia

Mint minden autónál, elengedhetetlen, hogy a fékek teljesítménye kifogástalan legyen. Ez azt jelenti, hogy ellenőrizni, és időnként cserélni kell a fékbetéteket, féktárcsákat vagy -dobokat. A legtöbb elektromos autóban a fékezés egy részét az elektromos motor hajtja végre. A hajtáslánc ilyenkor megpróbál annyi energiát visszanyerni, amennyit csak tud, mielőtt a tényleges fékek működésbe lépnek, ez pedig hosszabb fékélettartamot eredményez. Ezenkívül a hagyományos autókhoz képest egy elektromotoros jármű kisebb tömeggel bír – az autó könnyebb, a fékeknek pedig kevesebb dolguk van. Ezt azonban kompenzálja az akkumulátor, amelyet az elektromos autóknak magukkal kell vinniük. A különbség aközött, hogy mekkora az akkumulátor súlya, illetve a motor és egy üzemanyagtartály tömege ugyanabban a modellben, autónként eltérő lehet. Ám az ökölszabály az, hogy az elektromos és hagyományos autó fékrendszerének karbantartása esetén az elektromosra kicsit kevésbé kell figyelni.

 

 

Rögös út áll előttünk!

Nézzük most a felfüggesztést! A legtöbb rudat, csuklót, csapágyat, amiket egy hagyományos autóban látni, egy elektromosban is megtalálunk. És mint mindannyian tudjuk, ezek az alkatrészek idővel elhasználódnak, és karbantartást igényelnek. Ebből a szempontból tehát az elektromos autók karbantartási ütemezése nem különbözik annyira a többi autótól. Valahányszor nyikorgást, puffanást vagy más zajt hallasz, amely néhány héttel ezelőtt még nem volt, valószínűleg fel kell keresned egy szerelőt.

 

Az elektromos jármű szíve

Az akkumulátoros autóknak több karbantartásra van szükségük csak azért, mert akkumulátorosak? A legtöbb elektromos jármű hűtőrendszert használ az elektronika és az akkumulátor megfelelő hőmérsékleten tartására. A hűtőfolyadékot ki kell cserélni vagy után kell tölteni. Egyes autók speciális légáramlási csatornákkal is rendelkeznek, amelyek elősegítik, hogy az akkumulátorok a kívánt hőmérsékleten működjenek. A felhasználónak csak annyi a dolga, hogy megbizonyosodik a csatornák átjárhatóságáról, arról, hogy nincsenek eltömődve, és a levegő szabadon áramolhat bennük.

Az elektromos autók egyéb karbantartása nem különbözik a hagyományos autóktól. Itt is le kell cserélni a gumikat, az ablaktörlőlapátokat, időnként polírozni kell a fényszórót vagy helyrehozni a fényezést.

Elektromosautó-tulajdonos vagy, esetleg most gondolkodsz azon, hogy elektromos, vagy plug-in hibrid gépjárműre váltasz? Amennyiben igen, az elektromos járművekre is köthető Allianz Autóm a te biztosításod! Nézd meg, milyen fedezeteket kínálnak csomagjaink, és köss biztosítást meglévő elektromos járművedre könnyen, gyorsan és egyszerűen!