-
Miről szól ez az új szolgáltatás?
-
Milyen célra lehet felhasználni?
-
Ki veheti igénybe?
-
Milyen építési, felújítási tevékenységek támogatottak?
-
Mennyi a felhasználható összeg?
-
Igénybenyújtás, kifizetés részletei
-
Miért fontos az öngondoskodás?
-
Fizethetek továbbra is tagdíjat?
A 2025.01.01-2025.12.31 közötti időszakban a pénztárban felhalmozott nyugdíjcélú megtakarítások egy részét1 adómentesen a törvényben2 meghatározott lakáscélok finanszírozására is fel lehet használni.
A 2025-ös évben legfeljebb három alkalommal lehet lakáscélra történő kifizetési kérelmet benyújtani.
Ezen az oldalon a szolgáltatással kapcsolatos főbb kérdések és az egyes felhasználási célok tematikus bemutatásával segítjük a tájékozódását.
1 Legfeljebb az egyéni számla 2024. szeptember 30-i egyenlege szerinti összeg használható fel a megtakarításból. Amennyiben ennél kisebb a felhasználás időpontjában a megtakarítás összege, úgy az az összeg használható fel.
2 Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 74. §
Az új szolgáltatás a következő célokkal vehető igénybe:
• otthonfelújításra, lakás és lakóház korszerűsítésének, felújításának, bővítésének a támogatására
• otthonépítésre, lakás és lakóház építésének támogatására.
A szolgáltatást a 2025-ös évben legfeljebb három alkalommal lehet benyújtani a Pénztárhoz.
1 Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 74§ 1 bek. c) pont ja szerint a Magyarország területén fekvő, az ingatlan-nyilvántartásban lakás vagy lakóház fő rendeltetés szerinti jelleggel nyilvántartott ingatlan, valamint tanya, vagy birtokközpont jogi jelleggel nyilvántartott ingatlan lakáscélú épülete (a továbbiakban együtt: lakás) korszerűsítésének, felújításának, bővítésének támogatása.
A pénztártag, a házastársa vagy gyermeke(i).
Fontos, hogy az igénybe vevő teljes vagy részleges tulajdonában álljon az ingatlan az ingatlannyilvántartás alapján.
A lakás és lakóház építés, korszerűsítés, felújítás, bővítés tekintetében támogatható építési tevékenységek részletes listája
1. Víz-, csatorna-, elektromos-, gáz-közműszolgáltatás bevezetése, illetve belső, illetve külső hálózatának kiépítése vagy cseréje,
2. fürdőhelyiség, illetve WC létesítése olyan lakásban, amely nem rendelkezik ilyen helyiséggel,
3. fűtési rendszer kialakítása, korszerűsítése vagy elemeinek cseréje, ideértve a megújuló energiaforrások alkalmazását is,
4. az épület külső festése, színezése, valamint szigetelése, utóbbinál, ideértve a lábazatszigetelést, a hő-, hang-, illetve vízszigetelési munkálatokat,
5. a külső nyílászáró beépítése, cseréje, redőny, árnyékoló, spaletta, rovarháló, biztonsági rács felszerelése vagy cseréje, párkány, küszöb létesítése, cseréje vagy felújítása,
6. tető cseréje, felújítása, szigetelése,
7. égéstermék-elvezető építése, korszerűsítése,
8. klímaberendezés beépítése, cseréje,
9. napkollektor, napelemes rendszer telepítése, cseréje,
10. belső tér felújítása, ideértve
10.1. a lakás helyiségeinek belső fali, padló-, födém- vagy álmennyezeti burkolat készítését, cseréjét, felújítását, festését, tapétázását,
10.2. a galériaépítést,
10.3. a belső lépcső kialakítását és cseréjét,
10.4. a szaniterek beépítését vagy cseréjét,
10.5. a villanykapcsolók és -dugaljak kialakítását és cseréjét,
10.6. a belső nyílászárók, belső párkányok, küszöbök beépítését, cseréjét vagy felújítását,
10.7. a lámpák vagy világítótestek beépítését vagy cseréjét,
11. a lakással azonos ingatlan-nyilvántartási helyrajzi számon található épület, nem lakás céljára szolgáló helyiség (így különösen: nyári konyha, mosókonyha, tároló) felújítása,
12. kerítés építése,
13. gépjárműtároló építése vagy nyitott gépkocsibeálló kialakítása,
14. terasz, loggia, erkély, előtető építése,
15. térburkolat, illetve külső lépcső készítése, cseréje,
16. télikert kialakítása,
17. akadálymentesítési munka;
18. alapozási szerkezet megerősítése,
19. beépíthető bútor vagy konyhai gép beépítése, cseréje,
20. használati melegvíz rendszer kialakítása, korszerűsítése vagy elemeinek cseréje, ideértve a megújuló energiaforrások alkalmazását is,
21. szabályozott szellőzési rendszer kialakítása, korszerűsítése vagy elemeinek cseréje, valamint
22. szennyvíz tisztítására és elhelyezésére szolgáló egyedi szennyvízkezelő berendezés vagy tisztítómezővel ellátott oldómedencés műtárgy telepítése vagy cseréje,
23. építőanyag beszerzése.
A jogszabály1 úgy rendelkezik, hogy lakáscélra legfeljebb az egyéni számla 2024. szeptember 30-i egyenlege szerinti összeg használható fel a megtakarításból.
Amennyiben ennél kisebb a felhasználás időpontjában a megtakarítás összege, úgy az az összeg használható fel.
A felhasználható egyenleg összegét csökkenthetik a Pénztártól 2024.09.30 után igényelt szolgáltatások, az esetlegesen a tagdíj meg nem fizetése miatti levonások, valamint a negatív irányú árfolyam változások is.
Felhívjuk figyelmét arra, hogy a 2024.09.30-át követő befizetések a lakáscélú kifizetés összegét nem módosítják/növelik, azok ezen jogcímen nem használhatók fel.
Először a tőke terhére kerül elszámolásra a felhasználni tervezett összeg, majd ezt követően kerül sor a hozamra.
A lakáscélra felhasználható egyenlegről minden Pénztártag részére két alkalommal küld a Pénztár tájékoztatást. Az egyik 2024.12.31-ig, a másik pedig 2025.03.31-i kerül megküldésre.
A lakáscélú szolgáltatást kifizetési költség terheli, mely két részből áll, egyrészt az egységes 3 000 Ft eljárási díj, valamint a kifizetés (banki) tényleges költsége (max. 20.500 Ft), melyek a szolgáltatás összegéből kerülnek levonásra.
A hiánytalan igénylés benyújtását követő 60 napon belül utal a Pénztár.
Hiánypótlás esetében a kifizetés az utolsó hiányzó dokumentum beérkezését követő 60 napon belül történik meg.
1 Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 74. §
A benyújtott számla kiállításának legkorábbi időpontja 2024. október 01. lehet.
A számlát a pénztártag, a házastársa vagy a gyermeke(i) nevére kell kiállítani.
A számlát az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti termékértékesítésről, illetve szolgáltatásnyújtásról állították ki.
A benyújtott számla és a vállalkozói szerződés más támogatásra nem használható fel.
A számlák benyújtásának legkorábbi időpontja 2025.01.01, míg az utolsó benyújtási nap 2025.12.31.
Otthonfelújításra, lakás és lakóház korszerűsítésére, felújításra, bővítésre, valamint az otthonépítésre, lakás és lakóház építésének támogatására kifizetési kérelméhez az alábbi dokumentumokat csatolja:
- a számlák másolatát1
- ügyfélazonosítási dokumentumokat és
A szolgáltatás csak utólagos finanszírozással igényelhető.
1 A számlákat célszerű tömbösítve küldeni, azaz egy kifizetési kérelemhez több számlát csatoljon.
Ha a számla kiegyenlítése utólagosan történt (pl. banki átutalással), akkor az átutalást igazoló banki bizonylat másolatát is csatolni kell, amiből azonosítható, hogy ki, kinek, mennyit, mikor és milyen céllal fizetett (pl. közlemény adatokból)
Igen, minden kifizetéshez kapcsolódóan szükséges elvégezni a pénztártag azonosítását.
Az azonosítás a kifizetés összegétől függően történhet:
- 100.000 Ft kifizetéséig egyszerűsített eljárásban, ami személyes megjelenést nem igényel vagy
- több mint 100.000 Ft kifizetése esetében személyes megjelenést igénylő normál eljárásban.
Teendők az egyszerűsített eljárás esetén:
- az igényléshez mellékelni kell az azonosító okmányokról készült másolatokat (a fényképes igazolvány minden oldaláról és lakcímkártya lakcímet tartalmazó oldaláról), valamint
- a kitöltött és tag által aláírt azonosítási adatlapot és
- a kitöltött és tag által aláírt közszereplői nyilatkozatot
Teendők a normál eljárás esetén:
- az igényléshez mellékelni kell az Allianz ügyfélkapcsolati ponton elvégzett ügyfél-azonosításkor az ügyintéző által kitöltött és aláírt azonosítási adatlapot;
- az azonosítás során bemutatott okmányokról készült másolatokat (a fényképes igazolvány minden oldaláról és lakcímkártya lakcímet tartalmazó oldaláról),
- a kitöltött és tag által aláírt közszereplői nyilatkozatot
Kinek?
A kifizetés a pénztártagnak történik.
Mikor?
A hiánytalan igénylés benyújtását követő 60 napon belül utal a Pénztár.
Hiánypótlás esetében a kifizetés az utolsó hiányzó dokumentum beérkezését követő 60 napon belül történik meg.
Milyen módon?
A kifizetés kizárólag banki átutalással történik a pénztártag kérelemben feltüntetett bankszámlaszámára.
Készpénzfelvétel vagy postai átutalás megjelölésére nincs mód
A pénztári kifizetésnek van költsége?
Igen. Az igényelt lakáscélú szolgáltatást kifizetési költség terheli, mely két részből áll, egyrészt az egységes 3 000 Ft eljárási díj, valamint a kifizetés (banki) tényleges költsége (max. 20.500 Ft), melyek a szolgáltatás összegéből kerülnek levonásra.
Korszerűsítéssel, felújítással, építéssel vagy bővítéssel kapcsolatos lakáscélú kifizetési igényét az alábbi címre küldheti:
Allianz Hungária Nyugdíjpénztár
3501 Miskolc, Pf. 345.
A zökkenőmentes kifizetés érdekében fontos, hogy igénye hiánytalanul érkezzen be a Pénztárhoz, ehhez javasoljuk, hogy kövesse az alábbi útmutatónkat.
1. Nyomtassa és töltse ki a kifizetés iránti kérelmet. Figyeljen a hiánytalan kitöltésre, a szükséges helyeken a megfelelő részek aláhúzására és a kérelem aláírására.
Fontos, hogy a kérelem célonként külön-külön nyújtható be, azaz egy kérelmen nem jelölheti pl. korszerűsítést és hiteltörlesztést is, ez csak két kérelem1 benyújtásával oldható meg.
2. Másolja le a benyújtásra váró számlákat és szükség esetén csatolja a banki átutalásokat igazoló dokumentumokat2
3. Gondoskodjon az ügyfél-azonosításhoz szükséges dokumentumokról (lásd. Kell-e a kifizetéshez a Pmt. szerinti ügyfél-azonosítás?)
4. Az 1-3. pontokban említett dokumentumokat postázza a 3501 Miskolc, Pf. 345. címre
1 2025.01.01-2025.12.31 között maximum három kérelem nyújtható be
2 A számlákat célszerű tömbösítve küldeni, azaz egy kifizetési kérelemhez több számlát csatoljon.
Ha a számla kiegyenlítése utólagosan történt (pl. banki átutalással), akkor az átutalást igazoló banki bizonylat másolatát is csatolni kell, amiből azonosítható, hogy ki, kinek, mennyit, mikor és milyen céllal fizetett (pl. közlemény adatokból)
További információkért javasoljuk, hogy
- tekintse át a Nemzetgazdasági Minisztérium honlapján található tájékoztatót az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások felhasználhatóságával kapcsolatban (GYIK) vagy
- lépjen kapcsolatba a Pénztárral a 06-80-44-20-25 ingyenesen hívható információs vonalon vagy
- hívja ügyfélszolgáltunkat a 06-1-429-1-429-es telefonszámon vagy a [email protected] e-mail címen
Az öngondoskodásnak óriási szerepe van abban, hogy az államilag kapott nyugdíjat ki tudjuk egészíteni azért, hogy meg tudjuk őrizni az életszínvonalunkat.
A társadalom öregszik, egyre kevesebb dolgozóra egyre több eltartott nyugdíjas jut.
Míg 2024-ben egy nyugdíjas korúra 3 dolgozó jut, 2060-ban már alig 2 aktív korú jut egy nyugdíjas korúra. Ez finanszírozási nehézséget fog okozni.
Az előrelátó pénzügyi tervezés nemcsak a saját életünket teszi könnyebbé, hanem hozzájárul a családunk hosszú távú stabilitásához is. Az időben elkezdett megtakarítások és a tudatos pénzügyi döntések lehetőséget adnak arra, hogy nyugdíjasként is teljes életet élhessünk.
• Életszínvonal megőrzése: Az öngondoskodás segít abban, hogy a nyugdíjas éveinkben is fenntarthassuk az aktív évek alatt megszokott életszínvonalat, ne kelljen kompromisszumot kötnünk.
• Egészségügyi kiadások fedezése: Az időskor előrehaladtával nőnek az egészségügyi kiadásaink. Az öngondoskodással előre biztosíthatjuk ezek fedezetét, így nem kell másokra támaszkodnunk.
• Pénzügyi szabadságunk és függetlenségünk megőrzése: Az öngondoskodás révén csökkenthető a családra vagy a társadalomra való ráutaltság, így megőrizhetjük az önállóságukat
• Infláció elleni védelem: A pénz értéke az idő múlásával csökken az infláció hatására. Az öngondoskodási forma általában hosszú távon reálhozamot biztosít, segít megőrizni a megtakarításaink értékét.
Igen.
A tagdíjbefizetést a korábban megszokott módon teljesítheti, de akár választhat új befizetési formát is. A lehetőségekről itt tájékozódhat.
Az új szolgáltatások mellett is folytathatja a nyugdíjas éveire az öngondoskodást. Tervezzen tudatosan, 2025-ben is gyarapítsa megtakarítását, és vegye igénybe a befizetések után járó 20%-os adó-visszatérítést (max. 150.000 Ft/év).