A Holdon nyaralunk 2040-ben?
Allianz Hungária: 7 trend, ami a jövőben felforgatja az utazás világát
 

Allianz Hungária Zrt.
Míg az év elején számos kutatás a turizmus fejlődését prognosztizálta, a „fekete hattyúként” berobbant koronavírus-járvány felforgatta az egész ágazatot. Immár nemcsak az új technológiák jelentenek megannyi új lehetőséget és egyben kockázatokat is, de a globális vírushoz hasonló váratlan események is folyamatosan alakítják az iparág közelebbi és távolabbi jövőjét. Míg ez utóbbiakat nehéz megjósolni, a technológia által generált változások hatásaival már aktívan foglalkoznak a jövőkutatók. Az Allianz Partners a „The World in 2040” című sorozatában részletesen foglalkozik azzal, hogy milyen trendek formálják többek között az utazás világának alakulását és hogyan nyaralunk-telelünk 20 év múlva.

Pontosan 51 esztendővel ezelőtt szálltunk először a Holdra, 20 év múlva pedig már az égitesten nyaralunk? Noha ezt még valóban nehéz megjósolni, az bizonyos, hogy 2040-re a nemzetközi utazás gyorsabb, egyszerűbb, ökológiailag fenntarthatóbb és intenzívebb élményt nyújtó tevékenység lesz - áll a „The Future Travel Experience” jelentésben. Az utazás világa már az utóbbi években is jelentős változáson ment keresztül, de nézzük, milyen trendek forgathatják fel azt 2040-ig:

  •  Utazástervezés a technológia segítségével: A jövőben tovább erősödik a trend, miszerint egyre inkább magunk intézzük az utazásunkkal kapcsolatos feladatokat. A multiszenzoros virtuálisvalóság-technológia idővel lehetővé teszi, hogy a fotelünkből belépjünk egy virtuális szállodai szobába vagy éttermekbe pillantsunk be. 2040-ben a személyes szoftveres asszisztenseink képesek lesznek akár a legbonyolultabb utazásokat is megszervezni a számunkra.
  • Megváltozik a check-in élménye: 20 év múlva az arcunk lesz az útlevelünk és a beszálló kártyánk. Az arcfelismerő rendszereket már napjainkban is tesztelik a repülőtereken, de két évtizeden belül, amikor a technológia már megbízhatóan képes lesz az arcok beazonosítására, széles körben használják a check-in során. A biometrikus azonosítás valószínűleg kiegészítője lesz az arcfelismerő rendszereknek. Mesterséges intelligenciára épülő asszisztens segíti a terminálokon történő eligazodásunkat és amennyiben igényeljük, app-alapú szolgáltatások gondoskodnak arról, hogy ne kelljen a csomagjainkkal bajlódnunk.
  •  Szállodai szoftverasszisztensek: Míg egyes luxusszállodákban valós emberek üdvözlik a vendégeket, a legtöbb hotel automatizálja a bejelentkezés folyamatát és szoftveres asszisztensek segítik a szobák elfoglalását is. Egyes szállodák robot-poggyászszállítókat is biztosítanak a csomagok mozgatásához.
  • Szupergyors vonatok: A határokon átívelő vonatutak a világ sok részén sokkal egyszerűbbek és fejlettebbek lesznek: a számítógépes hálózatok és a „tárgyak internete” (IoT) fogják kezelni a nemzeti és a nemzetközi vasúthálózatokat, lehetővé téve a vonatok gyorsabb közlekedését és a szorosabb menetrendet.
  • Ruhák 3D-nyomtatása: 2040-ben lehetőség lesz majd arra, hogy előre elküldjük ruha- és cipőméreteinket az adott szállodának, hogy az érkezésünkre kinyomtathassák azokat, így nem kell nehéz bőröndöket cipelnünk. Az alacsony költséggel kinyomtatott ruhadarabokat pedig a szállodai tartózkodásunk végén, újrahasznosítás céljából akár ott is hagyhatjuk.
  •  Fenntartható körutazások: A tengerjáró hajók sokkal környezetbarátabbak lesznek, mint a mai óceánjárók. A hajókat egy könnyű fosszilis tüzelőanyag, a cseppfolyósított földgáz hajtja majd, amelynek szinte nincs üvegházhatású gázkibocsátása, így a hajókörút a világ egyik legzöldebb utazási módjává válhat.
  • Fellendül az űrturizmus: 2040-ben vélhetően lesznek olyanok, akik számára a Föld nem nyújt elegendő látnivalót, így valószínű, hogy rendszeresen repülnek a Holdra és vissza, hogy az űrből láthassák a Földet.

Útitársunk a mesterséges intelligencia

A jövő utazási trendjeinek meghatározója tehát a technológiai fejlődés, azon belül is kulcsszerepe lesz a mesterséges intelligenciának, amellyel már ma is számos helyen találkozhatunk az utazásaink tervezése és lebonyolítása során. Kiss Gergely, az Allianz Hungária Zrt. által felkért mesterségesintelligencia-szakértő szerint „az AI meghatározó technológia lesz a jövőben, amelynek szűk értelemben vett változata már most is sok helyen jelen van az életünkben, ilyen a WAZE navigációs szoftver vagy az Apple Siri. Ha tovább folytatódik a technológia fejlődése, akkor a jelenlegi tudományos konszenzus szerint 2040-2050 körül megszülethet az általános mesterséges intelligencia, ami egy emberi képességekhez hasonló intelligencia lesz, amiből valamikor a távoli jövőben létrejöhet a mesterséges szuperintelligencia” – teszi hozzá a szakember. „A jövőben a szállásmenedzsement és az utazás formája – önvezető autók – lesznek azok a területek, ahol a legjelentősebb átalakulás várható a technológia alkalmazásának köszönhetően. A mesterséges intelligencia elképesztően izgalmas és a jövőnket meghatározó technológia, fontos, hogy szem előtt tartsuk, hogy jelen pillanatban mi tanítjuk őt, nagyon nem mindegy tehát, milyen adatokkal, viselkedési mintákkal szolgálunk számukra” – figyelmeztet Kiss Gergely. Biztonság mindenek előtt

A jelenlegi világjárvány rámutatott, hogy a technológiák által felforgatott világban számolni kell az előre nem kalkulálható tényezőkkel is. Így a jövőben vélhetőleg felértékelődik a biztonság kérdése: egy-egy utazási döntés meghozatala során még meghatározóbbak lesznek az anyagi és egészségügyi biztonsági szempontok. „Az utazás világának megváltozott környezete és az egyre gyakoribbá váló megjósolhatatlan, de nagy hatású események új kockázatokat is tartogatnak. Viszont az utazóknak továbbra is szükségük lesz biztosítási védelemre és baj esetén a kapcsolódó szolgáltatásokra ahhoz, hogy nyugodtan utazzanak. Fontos tehát, hogy biztosítóként folyamatosan kövessük, milyen irányba fejlődik egy-egy iparág és annak, illetve az új kockázatoknak megfelelően újrahangoljuk a biztosítási portfóliónkat. Mindez nemcsak új szolgáltatások fejlesztését jelenti, hanem azt is, hogy még több értéket teremtsünk az ügyfeleink számára. Az egyre rugalmasabb kárigény-feldolgozás, az egyre kifinomultabbá váló mobil platformos megoldások csupán néhány példát jelentenek arra, hogy miként tudunk biztosítóként az utazás biztonságos élményéhez hozzájárulni” – mondja Móri Anikó, az Allianz Hungária Zrt. termékmenedzsere.

A Holdon nyaralunk 2040-ben?