A 2021. szeptember 22-én megtartott 9. Allianz Motor Day esemény szakértői az önvezető gépjárművek jogi és műszaki kockázatait járták körül, annak apropóján, hogy az elkövetkező években az automatizált és a vezető nélküli közlekedés valósággá válnak Európában. A közlekedés dekarbonizációja mellett mindez komoly kihívást jelent az európai gazdaság számára, teret nyitva a mobilitás új formái előtt.
Az Allianz nemzetközi eseményén világossá vált, hogy az önvezetéssel kapcsolatos koncepciók sikeres társadalmi és gazdasági kivitelezéséhez, a tervezésnél a nemzeti határokon átnyúló szemléletet szükséges követni. Az ügyfelek ugyanis a jövőben ezekkel a járművekkel, a nemzeti határokat átlépve más országokba is utaznak majd.
„Európa-szerte fel kell készítenünk az úthálózatot az automatizált járművekre, és szükség van szabályrendszerek aktualizálására is. Ehhez elengedhetetlen az európai harmonizáció, hiszen a határok átlépésekor ezeknek az autóknak nem csupán ismerniük kell az összes vonatkozó közúti jelzést és közlekedési szabályt, hanem annak is egyértelműnek kell lennie, hogy ki viseli a felelősséget egy közlekedési baleset esetén” – mondta Klaus-Peter Röhler, az Allianz Deutschland AG vezérigazgatója a 9. Allianz Motor Day eseményen.
Az önvezető gépjárművekre vonatkozó első jogszabályok Európában
Az UNECE (az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága) időközben megalkotta az automatizált vezetési funkciók elfogadásához szükséges szabályozást. Az önvezető gépjárművekre vonatkozó törvénnyel a német törvényhozás továbblépett, és így - a világon elsőként - Németországban megszületett az autonóm (vezető nélküli) gépjárművek szabályozási kerete. Míg az automatizált módban történő vezetéskor a felelősség a vezetőé, a jármű autonóm módban való vezetését a műszaki kontrolleszközök felügyelik. Ezek képesek kívülről leállítani a járművet, és nehéz helyzetekben lehetőséget adhatnak különböző vezetési manőverekre.
A biztosítási fedezet nem probléma
Az új technológiák mindig új kockázatokkal járnak. Ha az önvezető járműveket a fejlesztésük korai szakaszában nézzük, azok a kezdő vezetőkhöz hasonlíthatók. Az Allianz nem lát akadályt abban, hogy minderre a biztosítási fedezet is kiterjedhessen. „A »kezdő önvezető gépjárműveknek« és a »műszaki kontroll« számára is nyújtani fogunk biztosítási fedezetet, biztosítani fogjuk őket a gépjármű-felelősségbiztosítás kereti között” – fejtette ki Röhler.