Veszélyes autóvezetés: alvás a volánnál

Meglepően magas azoknak a száma, akikkel már előfordult, hogy elaludtak a volán mellett. Vajon a stresszes életvitel befolyásolja a vezetési szokásainkat?

2013. május 03.

40 óra munka, focizás és bulizás után vezettem hazafelé hajnalban, mikor hirtelen csattanást éreztem az autó oldalán. Körülnéztem az üres utcán, de csupán a mögöttem lévő autó sofőrjének meglepett pillantásával találkoztam a visszapillantó tükörben.

Később, egy kiadós alvás után, horpadást fedeztem fel a hátsó ajtón. Minden bizonnyal elbóbiskoltam a kormánynál. Szerencsére az éles kanyart, amelybe behajtottam, szalagkorlát védte, ami visszalökött az út közepére. Más körülmények között, ha az akadály egy fa, vagy egy szembejövő autó lett volna, végzetes tragédiát okozhatott volna másokra és rám nézve egyaránt.

Ez már évekkel ezelőtt történt, és azóta megtanultam beazonosítani a fáradtság okozta határaimat vezetés közben, sok ember azonban még mindig küzd ezzel a problémával. Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyságban tíz emberből egy már aludt el a volánnál, és további négy vezetett már olyan fáradtan, hogy akár el is alhatott volna.

A fiatalok körében még jellemzőbb ez a probléma. Fiatalkori önmagamhoz hasonlóan a 18-24 évesek 15%-ával történt már baleset amiatt, hogy túl fáradtan vezettek, vagy elbóbiskoltak a volán mögött. Az Allianz Your Cover által végzett felmérés szerint a 45-54 évesek körében ez az arány csupán 2%.

Bár a kutatásban részt vett 2000 ember több mint fele egyetért azzal, hogy egy kimerült sofőr magára és másokra egyaránt veszélyt jelent, csupán a vezetők egyharmada állna meg és tartana szünetet, ha túl fáradtnak érzi magát. A válaszadók 56%-a inkább lehúzza az ablakot, 32%-a pedig felhangosítja a zenét annak érdekében, hogy ébren tartsák magukat.

A kutatás azt is megmutatta, hogy a sofőrök csaknem egyötöde vagy semmit nem tesz a kimerültség ellen, vagy gyorsabban vezet, hogy hamarabb hazaérjen.

Fáradt, gondterhelt és stresszes

„Ez a kutatás fényt derít egy súlyosan alábecsült okra a közúti halálozás terén, valamint arra, milyen összefüggés van a mára oly általánossá vált stresszes, túlhajszolt életvitel és a kimerült állapotban való vezetés között” – magyarázza Dr. Irshaad Ebrahim, a Londoni Alvásközpont egészségügyi igazgatója.

A BUPA Health ajánlása szerint egy felnőtt embernek napi 7–8 óra alvásra van szüksége. Az Allianz Your Cover kutatás megmutatta, hogy a népesség 83%-a hetente legalább egyszer rosszul alszik, és 43%-a kevesebbet alszik az ajánlott napi 7–8 óránál. Dr. Ebrahim hozzátette, hogy a munkára és a társadalmi életre fordított magas időtartam vélhetően megemelte az alvászavarok előfordulásának gyakoriságát, ami pedig akár végzetes következményekkel járó túlzott kimerültséget is eredményezhet.

„Míg a fiatalok körében nagyrészt a saját maguk által előidézett alváshiány a felelős azért, hogy álmosan vezetnek, emellett azonban megfigyelhető, hogy emelkedik azoknak az eseteknek a gyakorisága, amikor az ún. obstruktív alvási apnoe (OSA) szindróma és egyéb egészségügyi okok megakadályozzák az embereket abban, hogy zavartalanul végigaludják az éjszakát, aminek következtében a sofőr szintén álmosan vezet. A fáradtan történő vezetés miatt bekövetkező balesetek és halálesetek akár 30%-a vezethető vissza az OSA szindrómából fakadó túlzott álmosságra.

Egy tavalyi kutatás az Egyesült Államokban megmutatta, hogy az autóvezetők 4,2%-a aludt el a volán mögött a kutatást megelőző hónapban. Az USA Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központja (CDC) által készített tanulmány az Autópálya Közlekedésbiztonsági Nemzeti Hivatalára hivatkozva azt állította, hogy a halálos kimenetelű gépjármű-balesetek 2,5%-ában, illetve a nem halálos kimenetelű gépjármű-balesetek 2%-ában játszott szerepet a kimerült állapotban való vezetés.

A CDC felmérése szerint a férfiak sokkal nagyobb arányban hajlamosak elaludni vezetés közben, mint a nők (5,3% és 3,2%), és a fiatal autóvezetők is gyakrabban bóbiskolnak el, mint az idősebbek (a 18-44 éves korosztály esetében ez az arány több mint 4,9%, szemben a 65 év felettiek 1,7%-ával).

Az „Álmos vezetés és közlekedési balesetek” című 2006-os tanulmány, és más hasonló témájú felmérések Ausztráliában, az Egyesült Államokban és Franciaországban azt mutatják, hogy a közúti balesetek 3–33%-át okozza az álmosság.

Greg Langley