Divatba jönne az elektromos motorozás – véget ért a MotoE első szezonja

2019.12.04.

Az e-mobilitás napjainkban egyértelműen a közbeszéd részét képezi. Az elektromos autók látványa az utcákon teljesen megszokottnak mondható, ahogy az elektromos rollerek száma is megugrott (főleg a nagyvárosokban). A híradások már az elektromos buszokról, vagy kamionokról jövendölnek – de mégis, mi a helyzet a motorokkal? Hiszen a technológia fejlődése két keréken is hasonlóan nagy lehetőségeket tartogat. A MotoE létrejötte adhat lendületet az elektromos motorozásnak – a folyamat első lépéseit pedig most teszi meg a széria.

A motorsportban korábban is voltak nagy változások: a 2000-es évek elején a kétütemű motorokat négyüteműek váltották, ami akkor sokaknak nem tetszett. Eltűnt a gépek jellegzetes hangja, megváltozott az alakja és karaktere. A nagy újítások gyakran nagy ellenállással találkoznak, de ma mára ennek nyoma sincs: idővel mindenki megszokta, elfogadta a változás szükségességét és ma már  a négyütemű motorok ma már rendkívül népszerűek.

Hasonlóan nagy forradalom jöhet el hamarosan az elektromos technológiák fejlődésével. 2019 ugyanis új fejezetet hozott el a motorsport történetében: elindult az FIM MotoE Világkupa, amely igyekszik a köztudatba hozni a motorozás ezen formáját. A bajnokság létrejötte viszont csak az első lépés lehet egy hosszú, de annál izgalmasabb úton. A kulcs az emberek meggyőzése lehet: ha lesz igény az elektromos motorozás iránt, akkor a nagyobb gyártók is egyre nagyobb erőforrásokat ölhetnek majd a fejlesztésekbe (például már a Harley Davidsonnak is van elektromos motorkerékpárja). A MotoE tehát egyfajta nagykövetként jár elöl a gyorsaságimotoros-világbajnokságon és a környezetbarát technológiák, valamint a fenntarthatóság értékeit igyekszik tolmácsolni a nagyvilág felé. Az elektromos motorozás azonban még nagyon gyerekcipőben jár. Egyelőre csak a technológia kipróbálásán és a jó versenyeken van a hangsúly – meg persze azon is, hogy mindenki hozzászokjon az elektromos motorokhoz. De néhány éve még a Formula E is itt tartott, ma pedig már több autógyártó indul ott, mint az F1-ben.

Allianz - MotoE

2018 elején mutatták be a MotoE versenygépet. Ez egy nagyon egyszerű konstrukciójú szerkezet jelentett: az olasz Energica készítette, a fő hangsúlyt pedig az energiaforrás kapta. Az akkumulátor 40 perc alatt teljesen feltölthető, ereje pedig 3000 mobiltelefonéval ér fel – egy közepes méretű házat három napig lehet működtetni ennyi energiával. A végsebesség 250-270 km/h körüli, a 154 lóerős motor súlya pedig 262 kg. Hajtásához elektromos- és napenergiát használnak fel az Enel jóvoltából, a hangja pedig akár egy siklóé a Star Warsban.

Mivel mindössze egy konstruktőr van, a teljes mezőny egyforma motorokat használ. Összesen 18 ilyen gép alkotja a mezőnyt – a MotoGP-ben, illetve a Moto2-ben és a Moto3-ban érdekelt csapatok készítik fel a járműveket. Az indulók között több versenyző neve is ismerős lehet: Nico Terol, Alex de Angelis, Xavier Simeon, Mike di Meglio, Bradley Smith, vagy Sete Gibernau is ott volt a sorozat indulásakor. Az eredeti tervek szerint május 5-én, Spanyolországban (Jerezben) kezdődött volna a szezon, amely 5 helyszínen, összesen 6 versenyt jelentett volna. Márciusban azonban az első teszt után az összes MotoE-csapat által használt közös garázsegységben tűz ütött ki és a felszerelések jelentős része megsemmisült. Ez a szörnyű esemény óriási kihívás elé állította az Energica csapatát, akik végül el tudták készíteni a szükséges számú motort és felszerelést – de át kellett alakítani a versenynaptárat. Az első két forduló elmaradt, így végül Németországban tudták csak megrendezni az első futamot. Az eredetileg szeptemberre tervezett szezonzáró helyett pedig végül egészen november közepéig elhúzódott az első szezon.

Allianz - MotoE motor

Az izgalmakra nem lehetett panasz: egészen az utolsó futamig kérdéses maradt a bajnok személyének kiléte. A befutó végül a 2012-es (Moto3-as) Eb-győztes Matteo Ferrari lett. A Gresini csapat színeiben induló olasz volt az egyetlen, aki minden versenyt a top 5-ben zárt – sőt, hazai körülmények között Misanóban kétszer is nyerni tudott. Az összetettben a MotoGP-t is megjárt Bradley Smith végzett mögötte, a harmadik pedig az utolsó versenyhétvégén duplázó Eric Granado lett.

Jövőre egy hasonló hosszúságú szezon következhet majd, remélhetőleg hasonlóan kiegyenlített erőviszonyokkal és izgalmas versenyekkel. Az elkövetkező években pedig a technikai háttér is tovább fejlődhet: nőhet a hatótáv, a teljesítmény, valamint a mezőny létszáma is. Ehhez viszont a már említett érdeklődés felkeltése lesz a kulcs. Cél az új gyártók bevonzása, ami megalapozhatja a technológiai innovációt.

Az Allianz a sorozat támogatójaként büszkén áll a MotoE mellett, amely hosszú távon nem csak a sportban hozhat el forradalmat, hanem a mindennapi közlekedésünkben is. Mert az e-mobilitás nem csak a holnap vívmánya – már ma is itt van velünk.

Allianz Blog

Kíváncsi még több bejegyzésünkre?