Károkozás másnak – mi a felelősségbiztosítás, és miért is kell az nekünk?

2016.10.26.

Életünk során viszonylag korán szembesülünk vele, hogy tetteinkért felelősséget kell vállalnunk. Ez nincs másképp saját mindennapi tevékenységünk során sem: legyen szó rutinfeladatainkról, munkáról, vagy cégünk működéséről.

Most megnézzük, miért érdemes a felelősségbiztosítás kérdésével foglalkozni, és egyáltalán miért van rá szükség?

Sokan magabiztosan állítják, még soha nem volt rá példa, hogy kárt okoztak volna. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a jövőben sem fog előfordulni, még a legnagyobb óvatosság mellett sem.

Ezekre az esetekre hívták életre a felelősségbiztosítás „intézményét”, ami azokra az esetekre nyújt fedezetet, amikor egy személy, vagy egy cég kárt okoz valaki másnak. Ezeket a károkat hivatott megtéríteni az ügyfél helyett a biztosító által nyújtott felelősségbiztosítás. Amellett, hogy kellemetlen pluszköltségektől menthet meg ez a biztosítási fedezet, a biztosító segít kiszűrni az alaptalan kártérítési igényeket is.
A választott biztosítástól függően mind belföldi, mind külföldi kárra vonatkozhat a védelem.

Allianz - Szakmai felelősségbiztosítás - ügyvéd

Fontos tudni, hogy a felelősségbiztosítás a másoknak okozott kárt téríti meg, az ügyfél vagyonában keletkező károkat a vagyonbiztosítás téríti.

Nézzük, melyek a leggyakrabban előforduló fedezeteket.

1. Általános felelősségbiztosítás

Az általános felelősségbiztosítás védelmet nyújt a véletlenül elkövetett károkozás anyagi következményei ellen. Általában az ingatlanok üzemeltetésével kapcsolatos károkat soroljuk ebbe a kategóriába. Ilyen lehet például, ha egy ember elcsúszik a frissen mosott lépcsőnkön.

2. Munkáltatói felelősségbiztosítás

Hiába a körültekintés és az elővigyázatosság, hibák és balesetek mindenhol előfordulhatnak. Amennyiben a munkavállalót a munkahelyén, vagy munkavégzése közben baleset éri, munkáltatói felelősségbiztosítás megléte esetén a biztosító a vállalkozás helyett fizet a károsultnak.

3. Szolgáltatás felelősségbiztosítás

A különböző szolgáltatások teljesítése során előfordulhat, hogy a szolgáltató a megrendelőnek kárt okoz. Az ilyen dologi vagy személyi sérüléses károk esetére jelenthet megoldást a szolgáltatás felelősségbiztosítás megkötése.

4. Termékfelelősség-biztosítás

Nem csak a nyújtott szolgáltatással, hanem a termékekkel is lehet kárt okozni. Ilyen lehet a szállítás közben megromlott étel által okozott ételmérgezés, vagy egy zárlatos elektronikai eszköz általi áramütés. A hibás termékkel dologi kárt, testi sérülést vagy egészségkárosodást is okozhatunk. Ezekre a nem kívánatos esetekre ad fedezetet a termékfelelősség-biztosítás.

Allianz - Felelősségbiztosítás - Kötelező

5. Szakmai felelősségbiztosítás

„Aki dolgozik, az hibázik” – tartja a mondás. Azonban nem feltétlenül kell a szakmáját végzőnek állnia a kártérítést, amennyiben van szakmai felelősségbiztosítása. Gyakran előforduló biztosított szakterület például az egészségügyi területen dolgozóké, az ügyvédeké, a könyvvizsgálóké, és a szálláshely-szolgáltatóké.

Emellett rendkívül fontos kérdés a fenntarthatóság és a környezetvédelem. Nincs másképp ez egy gazdálkodó szervezet életében, így tevékenységtől függően érdemes fontolóra venni a környezetszennyezési felelősségbiztosítást.

+1 Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás

A „kötelező” biztosítás, az a biztosítási típus, amivel a legtöbben életük során találkoznak, függetlenül attól, hogy vezetnek-e gépjárművet vagy nem. Korábban már írtunk arról, mire érdemes figyelni, ha kötelező biztosítást választunk.

Allianz Blog

Kíváncsi még több bejegyzésünkre?