Otthoni leltár – elmondjuk, miért szánjon rá időt és hogyan fogjon hozzá

2015.10.16.

Végiggondolta már, mennyi tárgy (értsd: bútor, konyhai eszköz, ruhadarab, kütyü, elektronikai eszköz, stb.) gyűlt össze az évek során otthonában?

Ha mindenre, de tényleg mindenre tenne egy árcédulát, szinte biztosan meglepődne a végösszegen.

Amikor lakásbiztosítás megkötése során meg kell határoznunk otthonunk „felszereltségét”, vagyis a lakásban fellelhető ingóságok értékét, akkor ezt az összértéket kell alapul vennünk. Akár albérletről van szó, akár saját lakásról/házról, érdemes számba venni ingóságainkat annak érdekében, hogy biztosításkötés esetén a megfelelő biztosítási összeget választhassuk.

Leltár készítése során a fő vezérelveink az alábbiak legyenek:

  • Milyen ingóságaink vannak?
  • Ezek az ingóságok mennyit érnek?

Még ha úgy is gondolja, hogy fejben pillanatok alatt meg tudná becsülni, hogy mi mennyit ér, akkor is érdemes egyszer egy teljes leltárt készíteni, mert okozhat meglepetést a végeredmény.

A leltárt készíthetjük „analóg” módon is egy füzetbe, de annak hátránya, hogy egy nagyobb lakáskár esetén egyrészt maga a papírra írt lista is elpusztulhat, másrészt a leltár felépítése is követel időt.

Ha inkább a digitális világ adta előnyöket használnánk ki, akkor választhatunk kimondottan erre a célra készített okostelefonos alkalmazásokat, de dolgozhatunk excel táblában, vagy valamilyen felhő alapú online rendszerben is, így a lista nem közvetlenül a mi gépünkön tárolódik. Az okostelefonos alkalmazás és a felhő alapú megoldás előnye, hogy a saját készülékünk károsodása esetén más eszközről is könnyedén előhívhatjuk az adatokat – feltéve, hogy a mobilalkalmazás is online tárolja az adatokat. (Tipp: mobil alkalmazás esetén válasszuk megbízható fejlesztők termékeit, amit már sokan letöltöttek, és amelyre pozitív visszajelzéseket adtak a felhasználók)

Allianz - blog-otthoni-leltar-i01-600x400

Ha nem az erre a célra szánt szoftvert használjuk, akkor íme néhány tipp a könnyebb rendszerezéshez:

  • alakítsunk ki kategóriákat, ahol egy kategória a lakás egy-egy helyisége/szobája
  • minden helyiségnél szedjük listába a bennük található berendezési tárgyakat (beleértve a cipőket, de még az elektromos fogkefét is)
  • a lista tételeihez készítsünk fotókat (készülhet külön egy-egy értékesebb tárgyról, de magáról a szobáról is több szögből)
  • ha mód van rá, minden tételhez írjuk oda a vásárlás dátumát, árát, sőt, ha el vannak téve, scanneljük be/fotózzuk le az eredeti számlákat is (ugyanez igaz a garancialevelekre is)
  • szenteljünk különös figyelmet az ékszereknek, antik tárgyaknak
  • az újonnan vásárolt tárgyakat folyamatosan felvehetjük a listába, illetve lomtalanításkor törölhetjük a régieket

Fontos: az ilyen listát mindig tároljuk jelszóval védetten!

Mikor lehet igazán nagy szerepe egy ilyen listának?

  • Egyrészt a lakásbiztosítás megkötésekor, vagy a meglévő biztosításunk éves áttekintésekor. Utóbbi esetben könnyen ellenőrizhető, hogy a biztosítási összeg reális-e az ingóságaink valós értékéhez képest (ha nem, akkor érdemes azt módosítani vagy módosíttatni).
  • Másrészt kár esetén jelentősen megkönnyíti a dolgunkat kárbejelentés során, hiszen reális képünk lesz róla, hogy milyen berendezési tárgyaink vannak, és azok mennyit érnek.

Allianz Blog

Kíváncsi még több bejegyzésünkre?